Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utbetald ränta från AutoCollect

Har fått en utbetald ränta ifrån AutoCollect på en skuld som var slutbetald för ett par veckor sedan. Beloppet syns bara under statusen på avslutade uppdrag och kommer inte med på inbetalningsjournalen. Läser man hjälpen, så står det att om fakturan fortfarande har ett saldo behöver det bortskrivas manuellt. Kan jag bokföra räntan manuellt och vara säker på att Visma inte för över det till en journal med automatik?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Precis som du varit inne och själv nämnt, gäller följande,

"Skulle gäldenären betala räntan och avgiften till Collectors efter att fakturan är betald, sätts beloppet för räntan in på borgenärens konto, man får ett meddelande om det i AutoCollect men det skapas ingen betalningsrad för räntan och man får bokföra det själv"

Du kan alltså vara trygg i att ingen betalrad skapas och eftersom ingen betalrad skapas kan Räntebeloppet inte heller kommer med på inbetalningsjournalen. Utan det är bara att bokföra beloppet manuellt.

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vi har haft önskemål om att ränteraden ska komma in per automatik som betalrad för att slippa sköta det manuellt. Så för att förenkla i ert arbete kan jag rekommendera att uppdatera till nyaste versionen som precis kommit med denna nyhet, version 2016.0 - andra nyheter ni kan hitta i Versionsnyheterna för Visma Administration är även hur ni kan spara tid med scanning via Visma Autoinvoice.

/Mia