Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Storeowner
MEDLEM

Utbetalningsjournal med kursdiff - ger diff gentemot bankkonto

Hej! Det här med kursdiff.. suck. När man betalar från ett SEK men betalningen görs i valutan EUR..

Sitter med avstämning och utbetalningsjournalen säger en summa och den faktiska bankhändelsen säger en annan summa (större än vad utbetalningsjournalen säger.  I händelsen ligger en kursdiff som orsakar diffen (verkar det som).

Kan det vara rimligt/korrekt och riktigt att det skall diffa med bankontots utbetalning gentemot utbetalningsjournalen då det är en kursdiff involverad? 
Luddig fråga kanske, men börjar så får vi se vad ni kan hjälpa till med.

Tack på förhand!

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag får utdraget från banken på att vi gjort betalningen så går jag in på fakturan under betalning och fyller i det belopp som blivit betalt plus ev. bankavgift. Kanske inte svar på din fråga?
AnnicaL
CHAMPION

I kolumnen "Belopp kr" i inbetalningsbilden ska du fylla i det verkliga beloppet enligt banken så kommer diffen att beräknas korrekt och bokföras på rätt konto. Det fungerar utmärkt! 

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns även att man ska fylla i bankavgiften så bokas den också. Den brukar vara specad separat från själva betalningen av fakturan. 
Storeowner
MEDLEM

Hej, fick inte riktigt svaret på min fråga/problem - så jag prövar på nytt genom att förtydliga med hopp om en lösning. Vad är felet? Varför diffar det? 
Här nedan fakturor i utbetalningsjournalen (1 debet och en kredit) samma LEV  och enligt bankkonto är det utbetalt 2361,74 SEK. Det är det jag vill se här, men icke 😞
Kan någon se vad felet är och guida mig tillrätta?  Tack på förhand!


Kurserna är olika på de två posterna, 10,488 resp 10,448 - då kan det inte bli rätt om det var en enda betalning.

/Annica

Tack, där hade vi ett mänskligt problem och det var inte det enda mänskliga felet, så nu är allt helt i sin ordning. Tack Annica, för att du tog dig tid att lägga ditt goda öga på detta 🙂 det underlättade för mig.  /Ha en fin dag!