Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veranika 1
MEDLEM

Utländsk moms för ej momsregistrerad

Hej!

Jag är inte momsregistrerad och köper en tjänst från ett EU-land. När jag bokför fakturan från bildunderlaget, räknar systemet automatiskt momsen på konton 2645 och 2614, trots att jag har markerat i företagsinställningarna att moms ej ska redovisas. Vad måste jag göra? Ska jag fixa fakturan manuellt i systemet?

Tack

2 SVAR 2
Davor P1
CHAMPION

Hej @Veranika 1,

 

Du tar upp hela fakturans belopp på ett konto som INTE är knutet till moms eller så ändrar du i inställningarna så att kontot inte tas med i momsberäkningen.

 

Om det är så att du har en aktiv automatfördelning på kontot får du ta bort det.

 

//Davor P

Pamela J
MODERATOR

Hej,


Utöver tidigare svar så bör du ta i beaktning att enligt Skatteverket ska man i vissa fall redovisa moms på denna typ av inköp trots att man inte är momsregistrerad:

"I det fall du är en företagare som inte är momsregistrerad och köper tjänster från företag i andra EU-länder som omfattas av huvudregeln och ska beskattas i Sverige så måste du registrera dig för moms. Även om du inte bedriver någon momspliktig verksamhet kommer du behöva redovisa svensk moms på inköpet i en momsdeklaration. Du måste därför momsregistrera dig och redovisa utgående moms på inköpet i din momsdeklaration. Du får inte göra avdrag för ingående moms".

Då detta beror på typ av tjänst samt att det finns undantag rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller i just ditt fall. 

 

Trevlig helg!

/Pamela