Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JennyLundin
UTFORSKARE

Utskrift fakturor - välja sida?

Alltså, det här med att skriva ut fakturor. Varför har ni gjort det så krångligt?? Så smidigt det var innan ni ändrade rutinen, nu tar utskrifterna tre gånger så lång tid. Usch, vad trött jag blir.

Hur gör jag när jag har en faktura på 15 sidor där en sida fastnat i skrivaren och behöver skrivas ut igen? Jag vill alltså inte skriva ut hela fakturan och slänga 14 sidor utan jag vill bara välja en sida...

Hälsningar

Jenny

16 SVAR 16
KenArd
CHAMPION

Hej Jenny,
Ett litet ljus i mörkret är väl om du sparar fakturan som pdf. Den kan du ju öppna och välja vilken sida du vill skriva ut.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Skriv ut till bildskärm först, då kommer den vanliga windows-dialogen när du trycker skriv ut.

MVH
Christian
Cash IT
JennyLundin
UTFORSKARE

Men! Där kan jag inte välja att skriva ut en viss sida... Alla sidor skrivs ut!
JennyLundin
UTFORSKARE

Jo visst, jag kan skriva ut till pdf. Sen öppna dokumentet och välja vilken sida jag vill skriva ut men vilket merjobb! Jag trodde uppdateringarna av programmet skulle underlätta arbetet 😞
Fd medlem
Inte tillämpbar

JennyLundin
UTFORSKARE

I min nya version, Visma Administration 2000/2015.0 finns inte denna ruta längre... Så här ser det ut nu:
JennyLundin
UTFORSKARE

Christian, jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig! Men den där urvalsfunktionen som du visar är liksom borttagen. Vilket program/version har du?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tryck på Förhandsgranska istället, så kommer bildskärmsbilden upp. Jag glömde visst bort att jag har en äldre version i skarp drift.

Det blir ingen skillnad, jag kan ändå inte välja vilka sidor jag vill skriva ut. Såhär ser det ut då:


Jag ska ringa supporten nu... Återkommer! 🙂
JennyLundin
UTFORSKARE

Nu fick jag svar från supporten på Visma. "Nä, den funktionen är borttagen." Jag måste alltså skriva ut mina 15 sidor igen och kasta 14. (Alternativt skriva ut som pdf och sen välja intervall där.) Trist att uppdateringar försämrar programmet tycker jag...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jenny, 

Beklagar att det blev så omständigt för dig att få svar på detta. Jag förstår att förändringen i det här fallet känns onödig när det skapar merarbete i en rutin som tidigare varit så inarbetad. 

Förändringen i sig har varit väldigt medveten och vi var beredda på att den tidigare utskriftsdialogen via Förhandsgranska skulle saknas av vissa användare. Vår vision i förändringen var att skapa en helhet i utskriftsrutinen som ska passa många olika utskriftsval. Programmet har fram till 2014-versionerna varit väldigt formade av pappersutskrifter till skrivaren men idag ser vi att fler och fler fakturor skickas med e-post/elektroniskt. Förhandsgranskningen har vi därför valt att låta vara just ett granskningsfönster av det som kommer skrivas ut på olika sätt.

Vi kommer inte gå tillbaka till den tidigare dialogen som diskuteras här i tråden men jag uppskattar synpunkterna och tar med mig din beskrivning som en problemställning.

*Ett tips på vägen kan vara att låta programmet öppna PDF-dokument direkt vid utskrift, så du slipper leta fram dokumentet på den sökväg där det sparats. Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Programinställningar - Öppna tillhörande program vid filutskrift. 

Men när jag väljer att skriva ut fakturor - förhandsgranska - och sedan klickar på skrivaren så har jag ingen valmöjlighet därifrån att välja skrivare eller pdf. Jag kan inte ens välja vilken skrivare jag vill skriva till i det läget, annars kunde jag ju välja min pdf-creator. Jag antar att jag får välja provutskrift och sen välja pdf.

En annan sak är ju att när jag får frågan "blev utskriften till skrivaren korrekt" så kanske den blev det för 98 fakturor men inte för den 99:e. Då måste jag säga nej och sen gå in på 98 fakturor och kryssa i att fakturan är utskriven. Där var ju den gamla versionen bättre där jag enkelt kunde kryssa i vilka fakturor som blev korrekta och vilka som inte blev korrekta och sen kunde jag skriva ut dem igen...

Lite nyfiken - vilket program använder ni själva när ni fakturerar? Det känns ju inte som om ni gör det i Administration då det inte är så användarvänligt längre.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Jenny, 

I utskriftsdialogen finns en knapp som heter Inställningar. Där kan du byta skrivare tillfälligt. 

På frågan om utskriften blivit korrekt och i det scenariot du beskriver, så skulle jag rekommendera att du svarar Ja och istället går in på de fakturor som du vill korrigera. På fakturan kan du ta bort markeringen för Utskriven och justera det som är fel innan du skriver ut den enstaka fakturan på nytt. 

På Visma Spcs använder vi flera av våra egna program för våra administrativa rutiner, både Visma Administration och Visma Business. Vi försöker nu också att skicka e-faktura i första hand till våra företagskunder och även på e-post. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Utskrift enskild sida av dokument.

Hej!

Har nyligen uppdaterat vårt program till den senaste versionen. Upptäckte när jag började jobba i den att jag inte hittade var jag kan skriva ut en viss sida av t ex en order.

Jag jobbar med order på så sätt att jag lägger in artiklar efterhand som de beställs och skriver då ut ordern. När ordern fylls på så skriver jag endast ut de sidor som är nya.

Ringde till Er support för att få hjälp och fick då till min förskräckelse reda på att denna funktionen är bortplockad. Är det något som har gjorts av misstag? Kan möjligheten läggas till igen?

Tacksam för svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Utskrift enskild sida av dokument.

Hej!

Har nyligen uppdaterat vårt program till den senaste versionen. Upptäckte när jag började jobba i den att jag inte hittade var jag kan skriva ut en viss sida av t ex en order.

Jag jobbar med order på så sätt att jag lägger in artiklar efterhand som de beställs och skriver då ut ordern. När ordern fylls på så skriver jag endast ut de sidor som är nya.

Ringde till Er support för att få hjälp och fick då till min förskräckelse reda på att denna funktionen är bortplockad. Är det något som har gjorts av misstag? Kan möjligheten läggas till igen?

Tacksam för svar.