Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

VMB resetjänst i EU, momsjustering när vinsten är klar

Hej, jag har använt schablonmoms 13% när jag bokfört kundfakturor vid betalning av resa inom EU. Sedan ska jag justera momsen så fort den faktiska momsen är uträknad. Hur och vilka konton använder jag då för att sedan få in det i momsrapporten? Använder konto 2616 till momsen. Jag gjorde ett manuellt verifikat där jag la till t.ex moms 2616K 1000 och 2650D 1000 men då ligger det ju kvar under konto 2650 utan att försvinna....Tack  för hjälp!/ Annica

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömde en fråga- kan jag justera direkt i momsrapporten som har skapats, tänkte om jag lägger till den moms som saknas under konto 2616 och 2650? /Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica,

När jag kollar din kundbild ser jag att du har du programmet Visma Enskild Firma och där finns enbart in- och utbetalningar.
Är det något annat program du använder, då du hänvisar till kontonummer?

Återkom med info om vilket program du använder så kikar vi vidare 

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jo jag jobbar i flera olika program, detta gäller visma administration 1000. Jag kan skicka kundnummer men kanske inte här.
Bästa hälsning
Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica!

Finns en tråd där min kollega Per har skrivit ett konteringsförslag angående VMB. Tråden är skapad under produkten eEkonomi men när det gäller konteringsmässigt fungerar det på samma sätt i Administration. Ta gärna en titt på inlägget och se om det kan hjälpa dig.

Du hittar inlägget här.

När det gäller att manuellt justera momsrapporten så går det inte att själv skriva in siffror i rapporten. Vad som hämtas in på momsrapporten styrs av vad som är bokfört och vilken momsrapportkod som ligger på kontot. Momsrapportkodens nummer motsvarar rutan på momsrapporten där beloppet hamnar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha så egentligen ska jag bara byta ut konto 2650D mot försäljningskontot 3022D , så 2616 K o 3022 D när jag justerar momsen på manuellt verifikat? Då åker de in i momsrapporten?
Fd medlem
Inte tillämpbar

För att vara säker, så här har jag först bokfört med 13% schablon: 1940 D 960:- pengar in från kund, 3022K 960:- försäljning VMB resetjänst, 3023D (13%) 124,80:- omföringskonto, 3024K 99,84:- positiv VMB 25% och 2616K 24,96:-. Nu är jag osäker på vilket av 30 kontona jag ska använda i manuelle justerings verifikatet, är det 3022 eller kanske 3024? Tack igen!:)