Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mare22
MEDLEM

Vinstmarginal beskattning i Visma 1000

Hej,

Jag undrar om det går att använda programmet utan manuella verifikat då man köper en begagnad vara som är en lagervara. Har försökt att lägga in den i företagsinställningar artikelkonteringar och jag får inte riktigt kläm på hur det kommer att bli. Varan köptes av en privatperson och säljs till en privatperson.

Låt oss säga att jag köpt in den för 100.000kr och säljer den för 150.000kr. Priserna bara exempel.

Hur går detta förlopp till i Visma? Hur får jag in skillnaden mellan inköp och försäljning som sedan skall beskattas med 25% och redovisas på ruta 7 i momsdeklarationen? Finns det någon konteringsmall kanske? Om jag köper varan från en privatperson går det att använda sig av kontot 2440 eller blir det ett lagerkonto jag använder. Jag vill gärna följa i programmet och med lätthet hitta försäljningen och inköpet och det är inte så ofta att jag köper och säljer begagnat.

Tacksam för all hjälp är helt ny med detta.

Hälsningar

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Mare22 och varmt välkommen som ny forummedlem!

 

Du behöver hantera vinstmarginalbeskattning med manuella verifikationer i Visma Administration, då vi i dagsläget tyvärr inte har någon funktion för detta.

 

Jag uppfattar det som att du använder dig av normal VMB, återkom gärna om jag har missuppfattat dig. Jag tror att den här tråden hjälpa dig, där en av våra champions har visat hur normal VMB bokförs.

 

För att få in beskattningsunderlaget på ruta 07 i momsrapporten kan du använda momskod 07.

Beroende på vilket momskonto du ska använda så kan du kika i hjälpavsnittet Momsrapportkoder för att se vilken momskod som kontot ska ha.

 

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig vidare, återkom om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

Mare22
MEDLEM

Hej Tinne,

Tack för svaret! Det är helt normal VMB. Då får jag använda manuella verifikat, hoppas det går när det är en lagervara och nästa kund som köper den begagnade varan behöver faktura. Det kanske fungerar ändå. Det här är helt nytt för mig, och jag får väl pröva mig fram också.

Önskar dig också en fin helg!

Mvh Mare