Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ingela13
UTFORSKARE

Visa indexuppräkning på faktura

Hej! Våra kunder har önskemål om att årets indexuppräkning av priserna skall synas på fakturan. Det vore väl inga problem om jag hade 5-6 st, men nu har jag istället 600 fakturor som ska ut, och jag vill inte sitta och skriva infon på varje faktura... Hade hoppats att jag via t.ex. avtalsmallen skulle kunna lägga in en textrad som dyker upp på fakturan, men då måste jag tydligen skapa helt nya avtal, vilket inte är aktuellt... (Våra kunder har alltså olika avtal och jag kör en avtalsfakturering i december varje år efter att jag räknat upp priserna). Så, önskar antingen att man skulle kunna lägga till en textrad på avtalsmallen och köra en massuppdatering, alternativt att när man gör själva prisomräkningen så kan man klicka i att förändringen (i % lr vad man nu valt) syns vid fakturering. Tack!

5 SVAR 5
KenArd
CHAMPION

Hej Ingela,
Kan du inte lösa det med en tillfällig text för denna fakturering på dokumenttexter?





Om det inte fungerar kan jag ha något annat Ess i rockärmen oxå;)

MVH

Kenneth
Ingela13
UTFORSKARE

Hej! Satt nyss och grunnade på det faktiskt, men kom fram till att eftersom samma indexuppräkning inte gäller för alla mina avtalsfakturor så funkar det ju inte. För visst kommer den texten upp på alla fakturor då? Alternativt att jag måste sitta och välja ut vilka jag ska skriva ut först och sen plocka bort texten och fakturera resterande... kändes inte upplyftande.. 🙂
Mvh/Ingela
Ingela13
UTFORSKARE

Lurade också på att skriva in det som "annan benämning" på artikelnamnen, men där hade jag redan en lång harang.. 😛
KenArd
CHAMPION

Hej Ingela,
Ett annat alternativ är att man lägger in den här texten i fakturamallen och styr den så att den tar hänsyn till vilka kunder den ska kopplas till. Går t.ex. genom att lägga ett urval i registret kundkategori som man kallar index eller något liknande.

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ingela, 

Ytterligare tips är att du i kundfakturalistan markerar de fakturor som ska ha samma text och välja Massuppdatera för att justera Text 1, Text 2 och Text 3 på fakturorna. Du kan då även uppdatera den interna kommentaren på fakturorna för att notera att de är justerade. Den interna kommentaren kan du nämligen välja in i listan som en kolumn, så ser du skillnad på de som har justerats och de som inte har massuppdaterats.