Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma Administration 200 till Visma eEkonomi Smart

Hej!

Jag ska föra över tidigare år från Visma Administration 200 till Visma eEkonomi Smart.
Frågan är hur jag smartast går till väga. Hittills har jag prövat nedan.

1. Jag har exporterat en SIE-fil med verifikationer avseende respektive år från Visma 200 men får ett felmeddelande vid importen som säger:
"Filen innehåller fel och går inte att importera. Kontoplanen som används i filen (BAS96) är inte en EUBAS-kontoplan. TJänsten stödjer bara EUBAS-kontoplaner."
Tanken är att jag framåt ska bokföra i Visma eEkonomi Smart.
Vad är skillnaden på kontoplanen BAS96 och EUBAS-kontoplaner?
Hur ska jag göra för att kunna importera de tidigare boföringsåren?

2. Jag har även exporterat kontoplanerna för resp år och tänkte att jag kan fixa till dem i Excel för att sen spara dem i rätt filformat och importera dem. Jag läste i en annan tråd att man kan göra så och ett tips var att exportera en kontoplan ur eEkonomi först för att nyttja dessa rubriker. När jag går in på importera/exportera kontoplan har jag endast val importera och kan sådeles inte exportera en kontoplan för att se hur rubrikerna ska se ut. Hur gör jag för att exportera en kontoplan från eEkonomi för att kunna nyttja denna som mall?

Tack på förhand!
/Eva

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bör följa instruktionen och konvertera kontoplanerna om du ska kunna exportera något till e-ekonomi
Skillnaden är stor - bokföringsmässigt sett - helt andra kontonummer  och annan uppställningsform för balans- och resultatrapportering.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Innebär det att jag inte kan flytta över de gamla bokföringsåren till e-ekkonomi då?
Om jag konverterar kontoplanerna blir det väl fel på de gamla åren där jag använt våra gamla kontonummer eller vet du om man kan lösa det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Säkerhetskopiera innan du konverterar för det fall det inte blir som du tänkt. Tanken var  - när EU-bas kontoplanen kom - att det skulle gå att konvertera rakt av och det borde funka fortfarande

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag förstår dig rätt ska jag alltså säkerhetskopiera först och sen konvertera i Administration 200 för att sen exportera till eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hur konverterar jag kontoplan BAS96 (Visma Administration 200) till EU-bas?
Jag har sökt efter instruktioner på nätet och i forumet men inte hittat några.
Behöver hjälp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

I Adm 1000, som jag jobbar i, finns en sökfunktion under namnet Hjälp: sök sådan och se om du hittar information om Kontoplan

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det går inte att importera SIE-filer i eEkonomi som är bokfört enligt en så gammal kontoplan. BAS96 är en kontoplan från 1996, dvs. en över 20 år gammal kontoplan. Den har en annan uppställning med helt andra bokföringskonton är dagens baskontoplan. Vi följer http://www.bas.se/ och deras kontoplaner. 

När du exporterar SIE-filen så följer det med information om din kontoplan i filen. Skulle du öppna filen i t.ex. Anteckningar så finns en rad som heter #RAR, denna anger vilken kontoplan du har. Om du har hittat information i en annan tråd kan det möjligen vara att dom har justera denna rad i filen och testat att importera. Det är ingenting vi kan rekommendera eftersom programmet inte stödjer import av SIE-filer med en så gammal kontoplan. 

Jag rekommenderar dig att börja med eEkonomi vid ett nytt bokföringsår och istället lägga upp ingående balanser. Den gamla bokföring får du behålla i det gamla systemet eller åtminstone spara SIE-fil. 

Ha det gott!
/Sanna