Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visma Förening 2021.2 och Windows 10 32-bit

I installationsanvisningarna för 2021.2 står det att systemkraven bland annat är 64-bit operativsystem. Kör idag 2021.11 med 32-bit operativsystem Windows 10. Innebär det att det inte går att uppgradera programmet utan att först byta till 64-bit OS? Eller är det en felskrivning i anvisningarna?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Branock,

Anledningen till att vi under våra systemkrav skriver att du behöver ha ett 64-bitars Windows beror på att SQL 2017, databasen som Visma Förening använder, bara finns till 64 bitars operativsystem. 

 

Klicka på länken för att se samtliga systemkrav för våra ekonomiprogram. 

 

Önskar dig en fin dag! 

Tinna 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack för infon men om jag väljer att inte uppgradera sql till 2017 kan jag då fortsätta köra 32-bit OS?

Kravet ser ut så här i beskrivningen: minst SQL Server 2014 Express och 64-bitars Windows (motsägelsefullt).... 

Hej igen,

I en 32-bitars miljö kan du inte installera 2017 Express. Vi ser gärna att man uppgraderar till ett 64-bitars OS så att man kan nyttja SQL 2017 och de fördelar som finns där. Finns det redan en 2014 Express så kan du låta den ligga kvar men vår rekommendation är att du installerar i en 64 bitars miljö.

 

Har du följdfrågor eller ytterligare funderingar kring detta är du alltid välkommen att höra av dig till vår support.

/Tinna