Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Margareta8
MEDLEM

Balansräkningen innevarande år balanserar inte

Håller på med ett bokslut i Visma Bokslut. Det baseras på förra årets bokslut, som är helt korrekt. Därefter läste jag in en SIE-fil från Visma Administration för räkenskapsåret 2018. Såg direkt att det var nåt tokigt med saldona, men tänkte att jag gör alla bokslutstransaktioner först. Nu skulle jag kolla saldona och jag kan för mitt liv inte hitta felet. De ingående balanserna stämmer, efter en del korrigeringar. Jag har gått igenom alla verifikationer (verifikationslista på 154 sidor). Beloppet är på exakt -11.000 kronor. Finns några tips om var jag kan leta? Börjar bli desperat...
9 SVAR 9
Thomas51
CHAMPION

Kontrollera att alla konton är kopplade till en rad i årsredovisningen. 

Alla konton kopplade enligt kopplingstabell.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Finns det några felmeddelande i Bokslutskontrollen?
Margareta8
MEDLEM

Felmeddelandet är precis som i rubriken.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta en säkerhetskopia på ditt bokslut och sedan väljer du att uppdatera balansräkningsmallen.
Arkiv - Säkerhetskopiering - Säkerhetskopia.
För att uppdatera din mall:
Arkiv - Uppdatera - Mallar (ÅR, BR och RR) via internet.
Sedan får du öppna ditt bokslut igen.
Gå till balansräkningsmallen och klicka på den blå länken Importera mall (längst ner till vänster).
 Välj Import av standardmall. Ta bort markeringen i Resultaträkningsmall och klocka på OK.
Sedan Ok i nästa dialog.
Balanserar balansräkningen efter import av standardmall?



Balansräkningsmallen justerades en aning förra bokslutet. Detta bokslut baseras på det förra. Justeringarna gjordes efter revisorns önskemål. Törs jag ändå göra denna uppdatering?
Fd medlem
Inte tillämpbar

De justeringarna försvinner efter att du har uppdaterat mallen. Då kanske du ska avstå från det. Jag föreslår att du kontaktar supporten för hjälp.
Det fanns inga andra varningar i bokslutskontrollen?

Jo, balansräkningsrader som har konton placerade på olika nivåer. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

I Bokslutskontrollen ställer du dig på meddelandet och vid Åtgärdsförslag för markerad rad får du tips om hur du ska lösa det. Klicka på knappen Gå till så hamnar du på rätt ställe i balansräkningsmallen.

Ta Urval alla i balansräkningsmallen. Du ser då vilket konto som ligger på en annan nivå än övriga konton. Flytta det konton till samma nivå som de andra kontona ligger.

Kontona måste finnas på samma nivå och gör de inte det får du obalans mellan tillgångar och skulder.