Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilaga periodiseringsfond - Visma Bokslut

I samband med beräkning av avsättning till periodiseringsfondupptäckte jag att bilagan för beräkningen av avsättningen lägger in felaktigt resultat under bokförtresultat före skatt och avsättning till periodiseringsfond. Programmet läggerin resultat efter avsättning till periodiseringsfond vilket resulterar ifelmeddelande att avsättningen är för hög.

.Är det jag som tänker helt fel eller ett fel i programmet?

 

 
2 SVAR 2
Fredrik Rev
MEDLEM

Har för mig att det kan ha att göra med att kontot där avsättning till perioidseringsfond är bokat på är felaktigt inställt så att programmet inte förstår att det är en avsättning bokad där.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej AJN och Fredrik!

Är inne på lite samma tanke som Fredrik här ovan, d v s att det har att göra med vilket konto du angivit avseende avsättningen till p-fonder. När det gäller baskonto för avsättning ska det vara 8811 angivet som resultatkonto och inget annat. Här har jag varit med om att man istället valt 8810 - Förändring av periodiseringsfond vilket bidrar till att beräkningen blir helt fel. Kan även vara bra att dubbelkolla detta i kopplingstabellen, d v s att 8811 Avsättning till periodiseringsfonder är kopplat mot just baskonto 8811.

Hoppas jag var någorlunda tydlig, återkom om du inte kommer vidare.

Tack för ditt inlägg!