Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Digital inlämning i Visma Bokslut

Vi har ett bokslut som avser ett bolags första räkenskapsår och har då valt digital inlämning. När vi kör kontrollen så får vi ett felmeddelande som säger att det finns ett belopp i en period som inte finns under grunduppgifter. 

Det programmet då protesterar mot är att aktiekapitalet ligger som ingående balans, och det kommer ju då från en period som helt riktigt inte finns i programmet.

Men det är ju så att Bokföringsnämnden nu har bestämt att aktiekapital skall ligga som ingående balans i ett bolags första räkenskapsår. Detta då bolaget bildas vid stiftandet och då finns allts både aktiekapital och saldo på banken när räkenskapsåret börjar, som då alltså är när det registreras hos Bolagsverket. 

Så programmet har alltså fel, även om det typ har rätt... Man skulle väl kunna komma till rätta med det här genom att ha en ruta där man talar om för programmet att det här är första räkenskapsåret och att det då är ok med uppgifter från ett  år som inte finns.... 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland 

Tack för att du kontaktar oss. 

Om det under Arbeta med - Start - Grunduppgifter inte finns några datum på andra år än det aktuella året så finns det en rad för Insatt kapital vid bolagets start och det är där du ska skriva in aktiekapitalet. Testa hur det blir om du kompletterar där och hör gärna av dig så jag vet att du har löst det. 

Du är självklart välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor på supporten också men uppdatera mig gärna så blir jag glad. 

Ha det fint och lycka till 

/Tinna