Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diverse problem - Bokslut

Jag har noterat ett antal fel/problem med Vismas produkter;
1. När man skall mejla lönespecar till kunderna måste man skriva ett ord i en ruta, t ex Hej, för att det skall fungera.
2. När jag skall öppna Bokslut så lägger sig programmet längst ner till höger på skärmen bakom klockan och datum. För att öppna programmet måste jag starta Aktivitetshanteraren och maximera.
3. Jag är likvidator i ganska många bolag. Enligt aktiebolagslagen skall reglerna om resultatdisposition inte tillämpas vid likvidation. Rubriken Resultatdisposition i årsredovisningen enligt K2 går tyvärr inte att ta bort. Borde gå.
4. Ständigt dyker det upp avrundningsdiffar i årsredovisningarna. Det är alltid lika irriterande och svårt att få bort dom. Borde gå att minska detta problem.
5. Om man har gjort en årsredovisning enligt K2-reglerna men inser att den borde ha gjorts enligt de vanliga reglerna kan man inte gå tillbaks till första sidan och välja om utan man får radera årsredovisningen och göra en helt ny. Det borde gå att bara göra ett nytt val så konverterar årsredovisningen till den senast valda.

Med vänlig hälsning

Ulf Nordén
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
1. Det är ett fel som orsakas av Byråstöd version 5.60. I versionen efter åtgärdade vi felet och den finns ute för nedladdning nu, version 5.61.
2. För att kunna maximera fönstret/programmet utan att gå via Aktivitetshanteraren kan du hålla inne tangenterna Alt + x + mellanslag på ditt tangentbord. Då kommer rutan upp så du kan maximera programmet.
3-5. Jag ska be en kollega som jobbar med utvecklingen av Visma Bokslut att återkomma till dig här.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var ett konstigt svar på punkten 2. Ni borde väl åtgärda felet. Era andra program beter sig inte så, så det måste väl vara ett fel i Bokslut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du har maximerat fönstret via kommandot jag skrev ovan ska programmet komma ihåg den inställningen till nästa gång du öppnar det. Då bör du alltså få upp fönstret så det täcker hela skärmen och slippa problemet. Blir det inte så hos dig?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
3. I den senaste versionen av Visma Bokslut 2014.1 har du möjlighet att ta bort dokumentet Resultatdisposition.

4. Vad är det för avrundningsdifferens du får i årsredovisningen? I årsredovisningens dokument som noter och resultatdisposition så placeras eventuell öresavrundning alltid på den nedersta raden som standard. För att flytta avrundningsdifferensen kan du högerklicka i den cell du istället vill placera den och välja Egenskaper cell. Markera sedan för avrundningsdifferens i rutan Cell.

5. Det är olika mallar för balans- och resultaträkning samt årsredovisningen för de olika regelverken och det finns ingen konvertering när du under Grunduppgifter årsredovisning byter regelverk. Jag noterar din synpunkt. Du kan innan du byter regelverk välja att exportera årsredovisningen till textfil. Du kan då kopiera texter som du vill ha med till den nya årsredovisningen. Du exporterar årsredovisningen till textfil genom att välja Arkiv – Export - Årsredovisning till textfil.

Mvh
Gudrun
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avrundningsdifferenserna kan dyka upp lite var som helst. Det kan t ex vara en differens mellan en post i föregående års årsredovisning och jämförelseposten i årets årsredovisning eller en diff i årsredovisningen som inte bör uppstå eftersom beloppen enligt resultat- och balansräkningarna inte kan ge en diff (en post i resultaträkningen kanske slutar på 78 öre vilket borde leda till en avrundning uppåt medan det i årsredovisningen blir en avrundning neråt).