- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Egenavgifter
NE bilagans ruta R43 Årets beräknade avdrag för egenavgifter och särskild löneskatt visar en siffra.
Skatteuträkningen visar en annan (lägre) siffra under Skatter och avgifter, Egenavgifter och särskild löneskatt.
Borde inte dessa vara samma?
Var kan jag se vad som ingår i siffran på NE-blanketten som visas i ruta R43.
De olika delposterna under Egenavgifter i skatteberäkningen finns ju specade där.
Tack!
Elisabet
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är svårt att svara på då det beror på en mängd olika saker. Bifogar skatteverkets informationsida om detta längre ner.
Egenavgifterana beräknas utifrån följande formel.
Överskott (+)/Underskott (-) före årets avdrag för egenavgifter och särskild löneskatt
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.2/1336.html
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Visst, men för att förstå varför det är olika belopp måste jag ju veta hur och varför programmet kommer fram till de olika beloppen.
Summan i blanketten får man fram genom att räkna med 25 % schablonavdrag på överskottet, men den summan blir alltså högre än den programmet räknar ut i skatteberäkningen. Varför? Och vari består skillanden?
Elisabet
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Det är ju precis som ordet betyder - de 25 % är ett schablonavdrag som inte består av några speciella belopp. Till kommande år görs en avstämning då du sätter det beloppet i R40 och de faktiska avgifterna enligt slutskattebeskedet i R41
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ja, det vet jag! Men min fråga gällde de olika beloppen som Skatt & Bokslut Pro visar.
På NE-blanketten görs alltså ett schablonavdrag på 25 % av överskottet. Men i skatteberäkningen visas ett lägre belopp under rubriken Egenavgifter? (Fliken Deklarationsunderlag, Skatteuträkning)
Det är detta jag under undrar över.
Elisabet
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Men är det inte så att i skatteberäkningen är de faktiska egenavgifterna utifrån resultatet medan i R43 har du ett schablonbelopp på 25%. De faktiska egenavgifterna är i princip alltid lägre än schablonbeloppet
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jo, så verkar det ju vara. Men varför är det då så undrar jag? Varför anger man inte de faktiska egenavgifterna på NE blanketten?
Elisabet
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Har fått förklaring från supporten!
Tack!
Elisabet