Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fordran resp. skuld i årsredovisningen mellan år - Bokslut

Varför går det inte att flytta/ändra konton till att ena året vara fordran och andra året skuld, tex vad det gäller moms och skatteskulder. Skapar en massa onödiga konton och administration - ni som säger att era program ska göra vår tillvaro enklare...


3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet inte om jag är den rätta att svara dig (också kund) men i:

1) Bokslutsdelen kan man ställa sig på kontot och gå upp på ändra knappen för att få upp kontospec. Där kan man i den nedre rutan säga att det är ett annat konto. Man får hålla koll på vad det var på förra året för det följer med.
2) Ytterligare ett alternativ är att man kan på debet saldo tala om att det är ett konto men om kreditsaldo ett annat.
3) Om det inte blir bra med förra året får man helt enkelt boka om posten.

Revisorn har synpunkter på hur man böra göra, men rent praktiskt kan man göra på de tre olika sätt jag beskrev.
I en del program (Norstedts tror jag) kan man i årsredovisningen dra kontona till de ställen man vill ha dem i årsredovisningen. Men Norstedts har andra problem och är mycket dyrare också.

Hoppas detta kan hjälpa något, annars ring supporten. Jag vet inte riktigt anledningen till att vi kunder får kontakt med varandra på det här viset, men det blir säkert billigare för dem, men man kan ju bli fel rådd också.

Leif
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Helena och Leif!

Egentligen har jag inte mycket att lägga till Leifs utmärkta svar, men jag tänkte bidra med en bild som visar hur du löser hans andra alternativ, som jag tycker är det bästa om man har debetsaldo på ett konto ena året och kreditsaldo andra året. Markera det konto du vill placera i Balansräkningsmallen. Välj sedan Ändra.



Bockar du i Baskonto beroende på debet- eller kreditsaldo kan därefter genom att välja baskonto välja var kontot ska hamna. Längst ner i rutan ser du under vilken rubrik respektive baskonto är placerat i din balansräkningsmall.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Flytta konto från skuld till fordran men inte röra föregående år.