Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OlleK_
MEDLEM

Fortfarande förvirrad av teckningsrätter...

i Hjälp/Teckningsrätt står det "På den aktie som har gett upphov till dina teckningsrätter har du sedan tidigare ett registrerat IB-värde. I vårt exempel har vi 50 st Volvo aktier anskaffade för 160 kr per st. Här behöver du bara registrera ditt köp av nya aktier. I det beskrivna fallet måste du inneha fem teckningsrätter för att få köpa en ny aktie. Du betalar då 150 kr per aktie."
Men detta står under rubriken "Teckningsrätter med anskaffningsutgift noll". Om jag nu betalar 150 kr per aktie enligt exemplet skulle det väl stå under nästa rubrik, som är "Teckningsrätter med anskaffningsutgift större än noll"?
Eller också är det trots allt en betalning större än noll? Mitt konkreta problem är Blasieholmens ständiga avknoppningar eller nyemissioner eller vad det är som gör att jag får teckningsrätter i en massa konstiga småbolag. Ska jag gå in i Blasieholmens fönster i Aktiehanteraren och registrera "köp" för varenda sådan teckningsrätt för vilken jag registrerat "Tilldelning"??
(Jag ställde en liknande fråga häromåret, men det är inte säkert att jag har gjort rätt ändå.)
MVH/Olle K.
  • Skatt
1 SVAR 1
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Jag hittar knapphändigt med information om händelsen på nätet, men utifrån det lilla jag har hittat så tycker jag följande lösning borde fungera:

  1. Skapa nya värdepapper för de aktier du erhållit genom utdelning, ange händelsen tilldelning på respektive aktie och 0 i anskaffningsvärde
  2. Registrera utdelning på värdepappret Blasieholmen enligt denna rekommendation: https://www.skatteverket.se/download/18.7be5268414bea0646947864/1429086945662/Brevsvar+Blasieholmen_...