Hej.
Jag är nog en ovanligt teknisk användare, och gick i början av året över till Visma Advisor, efter Byråstöd. Jag kommer nog göra enhel del inlägg framöver, gällande funktioner, buggar, osv som jag stött på i Visma Advisor. Jag tänker inte lägga fokus på vad Advisor kan o inte kan jämfört mot Byråstöd.
Men, jag tänker lägga fokus, på att öppna upp ögonen för utvecklingen av Advisor, genom Tips, råd, och olika saker som helt enkelt kommer få Visma Advisor att "flyta" bättre som användare, och enhel del saker som man bara klia sig i huvudet, och undra "VA?..varför går inte det?, kan ju ta typ max 1 timmes kodande att fixa...). Jag tycker Advisor har stor potential, men ni behöver fixa till 10-15 saker ganska snabbt..för att allt genast ska kännas mer "intuitivt/normalt".
Jag har en hel hög, med olika saker som jag kommer skriva i olika inlägg framöver. Allt ifrån "Min Övergång från Byråstöd till Advisor" (Den blev lång, 8sidor....håller på och försöka minska den, när tid finns, samt...var lag jag den filen. 🙂 )
"Buggar", "Säkerhetstänk" mm.
Jag kommer välja att inte skriva allting på en gång, dels för att mina inlägg bruka bli långa, och dels för att jag inte tror att Utvecklingsavdelningen, kan välja vad, samt givetvis min egen tid...
Dagens inlägg, börja med en sak som upptäcktes så sent som idag.
Kort Sammanfattning:
Historiska användare som prickat av i systemet, sparas INTE.
Detaljer:
Hade tidigare anställd vars Initialer var MA. Personen finns inte längre kvar, och efter att uppdaterat personens namn och adress, så ändrades samtliga "avprickningar" i Advisor till de nya Initialerna. TM.
Så kan det ju inte vara.
Man måste ju kunna se, även om man byter anställd i bolaget, historiskt, vem som gjorde vad.
Jag förstår hur databasen fungera. Byter du namn, (och Initialer) så ändras allt den gjort. Logiskt.
Men i så fall skulle jag behövt skapat en NY användare i "Mina Tjänster/Användare". Ni som jobbat en del i Advisor, vet att så fungerar ju faktiskt inte systemet. Jag kan inte lägga till en nya användare på "Vismaonline\Mina Sidor\Anställda". Då debiteras man ju för en mer "användare". Så var ju inte fallet här.
Ni förstår troligen problematiken ovan.
Kanske inte en Akutsak, och troligen inte något jätte-lätt-fixat, med tanke på uppbyggnaden av Advisor. Men trots allt något som ni behöver "fixa."
Finns befintlig lösning utan min vetskap, ber jag om ursäkt i förtid.
MVH
Daniel