Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

k_attis
MEDLEM

Outnyttjat underskott - Visma Bokslut

I bokslutet, skatteskuld specifikation kommer det upp ett belopp på raden outnyttjat underskott från föregående år. Jag kan inte förstå varifrån detta belopp kommer. Hur beräknas detta?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej K_attis!

Vi hade ett fel i hur det värdet hämtades i version 2015.0, se nedan för mer info. Meningen är nämligen att den ska hämta från raden Skattemässigt resultat.

Underskott överfördes felaktigt vid skapande av nytt bokslut baserat på föregående år - rättat från ...

När du skapar nytt bokslut och baserar på fg år och har ett underskott så ska värdet överföras från raden Skattemässigt resultat till raden Outnyttjat underskott från föregående år på bilagan Skatteskuld specifikation. Nu hämtar den felaktigt från raden bokfört resultat före skatt. Lösning: Fyll i rätt värde manuellt på raden Outnyttjat underskott från föregående år.

Förtydligande: Detta är alltså rättat f r o m version 2015.1

Tack för ditt inlägg!
k_attis
MEDLEM

Hej, tack för ditt svar men det stämmer inte, jag uppdaterade bokslutsversionen till 2015.11 innan jag skapade bokslutet baserat på föregående år. Beloppet som kom upp som outnyttjat underskott var inte i närheten av resultat före skatt. Men nu vet jag i alla fall varifrån beloppet ska komma!


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Jag förstår! Problematiken verkar hänga med vid basera på föregående år. Vid skapande av helt nytt, (där man inte baserar på f g), ska det hur som helst vara rättat. Tack för återkopplingen där, och bra att du nu vet var beloppet ska komma ifrån. Fortsatt trevlig fredag och så småningom helg!