Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tibor B
MEDLEM

Visma Advisor - resursplaneringen

Jag har dels en fråga och dels ett förslag gällande resursplaneringen i Visma Advisor. När man skall planera timmar på kunder och uppdrag så ser vi av anledning jag inte kunnat utreda uppdrag (med 0 timmar planerat) trots att det på kund har inaktiverats det aktuella uppdraget. Vi får således en mycket längre lista att gå igenom för att se om alla uppdragen är planerade än vad jag anser skulle vara nödvändigt om inaktiverade uppdrag hade försvunnit i det som sorterats fram för kunder eller medarbetare.

 

Sedan skulle det vara önskvärt med en funktion även i resursplaneringen där man antingen kan sortera fram kunder utifrån bokslutsdatum, alternativt att man kan filtrera utifrån olika bokslutsdatum. Detta vore också önskvärt för att korta ner listan för genomgång, då vi normalt gör en grovplanering för hela våren januari-juni, så behöver man då inte se lista på kunder som har bokslut som vi redan utfört under hösten till exempel.

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Tibor B!

 

Inaktiva uppdrag ska inte synas i resursplaneringen, men det kan vara så att du av misstag kommit åt att bocka i Visa även inaktiva inne på resursplanering. I bilden nedan ser du vart rutan finns. Bocka ur den så kommer du bara att se aktiva uppdrag.

 

 

Jag framför självklart ditt önskemål om att kunna filtrera kunder utifrån bokslutsdatum, tack för att du delar med dig av förbättringsförslag!

Jag vill också passa på att skicka med ett litet tips; Dela upp olika bokslutsdatum på olika uppdrag så går det att göra urval på uppdraget.

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

 

 

hej Tinne, jag har inte bockat i rutan för att visa inaktiva, och är medveten om den funktionen så att säga. gör jag det så får jag betydligt fler i listan på helt inaktiverade kunder. Det som verkar vara fallet på våra uppdrag är att det under resursplaneringen fortfarande syns kunder som vi tidigare haft ett revisionsuppdrag på upplagt men som sedan inaktiverats därför att vi inte har det längre. Det går inte att klicka vidare och fylla i någon resursplanering för de kunderna som fortfarande syns i listan men där ett uppdrag inte längre är aktiv, men jag önskar som sagt att de inte syntes alls i listan.

 

Tar ditt tips i övrigt till mig gällande att dela upp uppdragen, men rent praktiskt medför det väldigt mycket merarbete tror jag, när vi ska lägga upp då i princip 12 olika uppdrag för bokslut och revision och kanske även deklaration, som ska kopplas till prissättning också. Jag får leva med att det är lite längre lista i resursplaneringen nu i hopp om att kanske funktion kommer framöver så det kan filtreras eller sorteras enklare direkt där.