Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SaraVimsa
MEDLEM

2440 - obetalda fakturor stämmer ej

Använder Visma Eekonomi och konto 2440 och obetalda fakturor per samma datum stämmer inte. Jag vet vad diffen avser men inte hur jag ska rätta till det. Bankkontot stämmer så kan inte använda det som motkonto. Vilket konto ska jag bokföra mot för att kreditera 2440? Grundproblemet var en dubbelbetalning, sen har jag gjort en massa korrigeringar fram och tillbaka utan framgång. 🙏

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Om bankkontot stämmer men inte 2440 och det beror på dubbelbetalning o korrigeringar måste det rimligen vara en differens på ett annat konto också. har någon av korrigeringarna bokförts på ett annat tillgångs- eller skuldkonto så att du har ett saldo du inte känner igen på något annat konto? Eller har du bokfört dubbelt på kostnadskontot fakturan bokades på från början? Det viktiga med 2440 är att aldrig bokföra något manuellt på det kontot utan bara låta leverantörsfakturor och betalningar av sådana hamna på det kontot. 

Ja, precis! Tack för klargörande. Jag misstänker att jag bokfört dubbelt mot kostnadskontot på något sätt. Och om jag gjort det så kan jag då använda K 2440 mot D kostnadskontot för att rätta till?

AnnicaL
CHAMPION

Ja, då vänder du den bokningen du gjorde som påverkade 2440 utan att vara kopplat till en inköpsfaktura. 

Tusen tack! Jag sätter igång detektivarbetet direkt.