Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

25% eller 0% moms på sjukvårdtjänst mitt företag fakturerar vidare?

Hej! Driver en verksamhet som säljer tjänster till privatpersoner, där alla tjänster hittills har 25% moms. Nu kommer en nära angränsande tjänst erbjudas kunderna, som kommer utföras av underentreprenör som är legitimerad sjukvårdspersonal och tjänsten som denne utför klassar SKV som sjukvård med 0% moms. Underentreprenören, alltså en egenföretagare, kommer fakturera utförd tjänst med 0% moms till mitt AB som i sin tur skickar faktura till konsumenten med ett visst påslag.

Ex: Underentreprenören fakturerar mitt AB 800kr med 0% moms. Mitt företag skickar faktura till slutkunden på 1000kr med uppgift "Sjukvårdtjänst leg. läkare". Ska den tusenlappen vara momsfri eller ska det plötsligt bli 25% moms på den fakturan?

 

Skulle gärna se att det är momsfri faktura till slutkund men misstänker att det faller lite på själva påslaget mitt företag gör - eller?


Fråga gärna om jag varit otydlig eller någon info saknas

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När det gäller just vidarefakturering så spelar det ingen roll vad för moms eller belopp du betalade för själva varan/tjänsten utan man utgår efter det man avtalat med kund vad för belopp man bör fakturera. Man går även efter antingen vad för momssats man vanligtvis fakturerar med, eller vad resten av fakturan har för momssats. Så brukar man fakturera med 25% så är det den momssatsen man lägger på sin faktura gällande vidarefaktureringen. Man kan tänka att vidarefakturering är en sorts tjänst man säljer, dvs tjänsten att du har hanterat underentreprenören istället för att slutkunden skulle ha anlitat den tjänsten. 

 

Du kan läsa mer om hur vidarefakturering fungerar kring moms hos Skatteverket här och här

Ha en fin dag!

 

/ Josefine