Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Aktivitet för att köpa aktier i ett AB

Vad krävs för att börja köpa aktier i ett fåmans bolag, AB, ägt av en person?

Kallelse till Extra bolagstämma?  Hur skall man formulera det rätt i i bolagstämman?

A) "Att ägaren / bolaget skall/får nu köpa aktier som en del i framtida investering" ?

B) Skall man skriva in att det får ske till säg max 25% av befintlig skattad likvidetet?

C) Skall man skriva att aktier för köpas in för max antal kr, säg 100 000,-?

 

Sedan när bolagstämmeprotokollet är skrivet och signat, skall man då bara skicka in det till Bolagsverket?

Måste man vänta på något godkännade från Bolagsverket innan köp kan göras?

Något annat att tänka på?

 

Mvh

 

Pontus

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pontus! 

Detta är inte det lättaste och ganska avancerade frågeställningar. Jag har försökt hitta information om detta i just ett fåmansbolag men tycker faktiskt att du ska vända dig till Bolagsverket med dina frågor i första hand, det är såklart viktigt att det blir rätt och riktigt gjort hos dig. Kanske eventuellt kolla med din redovisningskonsult för att se om dem kan hjälpa dig. 

Skulle någon duktig användare i forumet ha koll på detta är det självklart välkommet att inflika här. 🙂 
/My 

Tack My, förstår att jag gick över gränsen... Detta är ju ändå ett bokföringsforum. Och inte rådgivning utöver det, tack i alla fall.

 

Mvh

P

Ja du får såklart gärna vända dig hit, det var absolut inte menat på något annat vis!
Det kan ju finnas experthjälp här i form av andra användare som kan svara på dina frågor precis som du skriver. Mitt svar var helt enkelt bara baserat på att jag inte hittar eller har konkret information om det men ett tips på att vända dig till bokföringsnämnden eller din redovisningskonsult som förhoppningsvis kan hjälpa dig om du inte får svar här. 🙂 

Ha en trevlig kväll! 
/My