Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra värde på en anläggningstillgång

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag kan ändra en anläggningstillgångs värde. Det gäller Visma Förening.

Jag är kassör i en segelflygklubb och i somras kraschade ett av våra flygplan. Det står på konto 1224 med värde 131220 kr. Hur gör jag för att sätta värdet till 0 kr då planet är skrot? Jag vill helst inte ändra ingående balans för då blir värdet 0 kr från årets början. Jag vill att värdet ändras till 0 kr månaden det kraschade. Jag har inte gjort journalföring sen detta hände.

 

Sen fick vi utbetalt 100000 kr från försäkringsbolaget i december. Kan jag bokföra det med en faktura på konto 3122 "Försäljning"? Eller tycker ni att jag ska göra ett nytt konto, t.ex "Ersättning från försäkringsbolag"? Det känns lite onödigt då detta är första gången ett flygplan har kraschat på mina 15 år i klubben. Jag kan ju skriva en textrad på fakturan att det gäller ersättning från försäkringsbolag.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Micke

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns tydligen 2 inlägg från mig. Ett "Ändra värde på en anläggningstillgång" och ett "Ändra värde på anläggningstillgångar?". Dom ligger på olika ställen.

 

Jag hittar inget svar som passar mitt problem. Jag behöver veta hur jag sätter ner värdet på konto 1224 till 0 kr från och med september 2020. Och hur det är lämpligast att bokföra ersättningen från försäkringsbolaget. Kolla mitt första inlägg!

Mvh Micke

Hej Micke! 

 

För enkelhetens skull så tror jag att vi håller oss till detta inlägget nu. När jag läser igenom inlägget som ditt slogs ihop med så håller jag med dig om att det inlägget inte ger dig ett bra svar på din fråga. 

 

Jag håller på att kika på hur du ska bokföra själva utrangeringen av flygplanet. Jag hoppas att jag återkommer till dig senare idag, annars hör du från mig imorgon. Detta var inte den enklaste frågan så jag vill bara säkerställa att du får ett korrekt svar 🙂 

Vad använder du för program? Har du Visma Anläggningsregister så är det bara att utrangera inventarien. Då behåller du IB och får en bokföringsorder för nollningen av kontona. Ersättningen från försäkringsbolaget bör ju hamna på försäkringsersättningar och inget annat. Det är ju knappast ditt fel att det kraschade och det är väl bra om redovisningen är tydlig.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har Visma Förening. 

Följande ni skriver har jag ingen aning om hur man gör:

"så är det bara att utrangera inventarien. Då behåller du IB och får en bokföringsorder för nollningen av kontona."

Jag är inte så hemma med Visma Förening så jag behöver mer en steg för steg beskrivning om hur jag gör.

Hur sätter jag konto 1224 till 0 kr? Ni tycker alltså att jag ska göra ett nytt konto "Försäkringsersättningar"?

Räcker det inte att jag skriver en textrad att det gäller en ersättning från försäkringsbolag om jag använder befintligt konto 3122 "Försäljning"? Och vi har ingen momsplikt, om det har någon betydelse.

/Micke

För att få bort flygplanet från konto 1224 behöver du göra en manuell verifikation. I hjälpavsnittet Registrera verifikation får du en steg för steg guide hur du går tillväga i Visma Förening. Expandera rubriken Registrera verifikation utan konteringsmall

 

Verifikationen bör se ut enligt följande: 

 

Konto Debet Kredit
1224    131 200
1229 - Ack avskrivningar inventarier (eller det kontot som har använts för avskrivningar) 

X

 
7973 - Förlust vid avyttring maskiner och inventarier 

X

 

 

Du behöver ta reda på den ackumulerade avskrivningen för flygplanet, det värdet ska in på konto 1229 (eller det kontot som använts för avskrivningar). Det är sedan skillnaden mellan flygplanets anskaffningsvärde (saldot på konto 1224) och den ackumulerade avskrivningen som ska bokföras på konto 7973. 

 

Om du har fått ersättningen från försäkringsbolaget utbetald direkt till föreningen konto, dvs du har inte skickat en faktura på beloppet, så ska även ersättningen bokföras som en manuell verifikation. 

 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto (eller det kontot som du fick in ersättningen på)  100 000  
3994 - Försäkringsersättningar 

 

100 000

 

Har du inte konto 3994 - Försäkringsersättningar i din kontoplan kan du istället använda konto 3990 - Övriga ersättningar och intäkter. 

 

@AccountantfromHell_singland eftersom du brukar vara en hejare på dessa konteringar så får du gärna slänga ett öga på mina förslag så att jag inte är helt ute och cyklar. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok!

Jag tog över som kassör för drygt 3 år sen. Konton 1229, 7973, 3994 och 3990 finns inte i vår kontoplan. Avskrivningar har inte gjorts på säkert flera år innan jag tog över. Eftersom det inte finns något avskrivningskonto har det säkert inte gjorts sen klubben köpte Visma Förening, när det var vet jag inte.

 

Men om jag fattar rätt så behöver jag skapa konto 7973 "Förlust vid avyttring maskiner och inventarier"

och konto 3994 "Försäkringsersättningar"? Ersättningen kom in på vårt konto 1930.

 

Sen kollade jag lite snabbt på hjälpavsnittet "Registrera verifikation", ser krångligt ut. Vi har inga verifikationsserier t. ex. Men jag avvaktar ev. svar från AccountantfromHell_singland innan jag försöker lägga in de här två verifikationerna. Återkommer om jag får problem med verifikationerna!

/Micke

 

Hejsan. Lisa har helt rätt. Om du bara har konto 1224 så har man antagligen, om man nu gjort avskrivningar, bokat även dom mot det kontot, istället för att ha bruttot på 1224 och sedan avskrivningar på 1229. Jag tolkar det som att du har full koll på det bokförda värdet på det kraschade flygplanet. Om det stämmer så är det bara att kreditera 1224 och debitera 7973 med det beloppet och sedan bokföra försäkringsersättningen på debet 1930 och kredit 3994 precis som du skriver. När det gäller verifikationsserier så är det inget man måste ha, åtminstone inte i dom flesta program. Där vet jag inte vad Visma Förening har för standard men det borde inte behövas. 

Lycka till och hör gärna av dig igen om du blir tveksam.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vi har ytterligare 4 flygplan  + vagnar, fallskärmar och bygglokal på konton mellan 1218 och 1250. Jag kunde gå tillbaka i bokföringen till 2016 och där hittade jag att det har gjorts lite avskrivningar på de här kontona. Men tidigare kassör har använt konto 8700 "Avskrivningar" och det kontot hittade jag längst ner i kontoplanen. Så jag förmodar att jag kan använda det om/när vi vill göra fler avskrivningar? Annars gick det bra att göra som du skrev med konto 1224. Nu är IB 131200 kr i perioden blir det -131200 kr och UB blir 0 kr. Försäkringsersättningen är bokförd som du skrev. Så nu har jag kunnat avsluta 2020. Tack för all hjälp! /Micke

Vad skönt att det löste sig och att du nu kunde stänga 2020! 

 

När jag läser på om avskrivningar så bokförs planenliga avskrivning på ett 78-konto. Gör man däremot överavskrivningar, dvs avskrivningar utöver plan så bokförs dessa på ett 8-konto. Huruvida det därför är lämpligt att fortsätta använda det kontot du har i kontoplanen för kommande avskrivningar vill jag låta vara osagt. Jag har inte tillräckligt bra koll på vilka konsekvenser det eventuellt skulle kunna få. 

 

Ett tips är att söka runt på nätet på inventarier och avskrivningar för att få ett hum om hur det brukar hanteras. 

 

Precis som du skriver så finns det ju två (minst) konton för avskrivningar. Dom planenliga avskrivningarna bokförs på 78xx-konton och den överavskrivning som man då kan göra bokförs på 88xx-konton och den gruppen heter då bokslutsdispositioner. Är väl inte så viktigt i en, som jag antar, skattefri förening men väldigt viktigt i ett företag. 

Men det finns några som ännu idag t.ex. tillämpar restvärdesavskrivning trots att det försvann för ett bra tag sedan. Idag så använder man planmässig och ibland kompletterar man den med skattemässiga överavskrivningar. 

Rent generellt så är ju dom skattemässiga reglerna rätt märkliga då du inte kan skriva av en inventarie till noll på kortare tid än 5 år. Och gör man överavskrivning på en sådan investering (och inte har några fler investeringar) så kan man skriva av mer än plan år 1 och år 2 sedan så måste dom återföras och man är tillbaks på plan för att till sist ha noll i värde år 5. Svårt? Absolut! Måste jag göra rätt? javisst, det kan bli jäkligt dyrt för ett företag om man missar skattereglerna....

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok! Tack för hjälpen! /Micke