Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra matching av bankhändelse

Har en automatisk bankkoppling och Visma matchade felaktigt en betalning som jag gjort mot kvitto till en faktura som ligger för betalning längre fram. Jag klickade på grön matcha knapp. Min första fråga är varför det inte finns något enkelt sätt att ångra en sådan matching? Det enda alternativet verkar vara att göra en krånglig korrigeringsverifikation. Sagt och gjort försökte jag göra det men nu har jag kört fast. Ursprunglig verifikation:

5000 D 4000 kr
2641 D 1000 kr
1930 K 5000 kr

Korr verifikation:

5000 K 4000 kr
2641 K 1000 kr
5000 D 4000 kr
2641 D 1000 kr

Jag vill bokföra bankhändelsen som inköp av varor konto 4000. Belopp 5000 kr inkl. moms 535,71 kr. Hur får jag ordning på denna röra? Jag vill ju dessutom kunna matcha den kommande betalningen till fakturan så jag vill får bort kopplingen mellan fakturan och den här bankhändelsen.

Mvh Henrik


1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Henrik,

Om det står leverantörsfaktura ska du kunna ångra matchningen utan problem. Detta innan du gjort korrigeringsverifikationer. Gör man korrigeringsverifikationer från matchningen försvinner möjligheten att ångra matchning då man faktiskt valt att göra samma sak, men manuellt. Skicka gärna med en skärmdump på hur det ser ut under kassa- och bankhändelser när du har klickat på raden för bankhändelsen och den "fälls ut" så vi säkerställer att det är det som skett.

Enligt de korrigeringar du gjort ser det ut som att du gått tillbaka till ursprungshändelsen. Först debiterade du konto 5000 och 2641 och krediterade 1930. Du korrigerade sedan genom att kreditera 5000 och 2641, men inte 1930. Du debiterade sedan samma konton igen och är då tillbaka på den översta händelsen.

Du skulle istället bara ha bockat i alla rutorna när du korrigerade och bokförde. Sedan bokfört:

1930 K 5000
2641 D 535,71
4000 D 4464,29
om du hade 5000 totalt, varav 535,71 moms.

Enklast är om du bara korrigerar detta i bokföringen då du inte längre kan få fakturan obetald.

Om du vill ha fakturan obetald behöver du skapa en ny faktura som du inte låter gå till banken för betalning och kan matcha längre fram istället.

Du behöver sedan skapa en kredit på den felaktigt matchade fakturan, bokföra den och sedan betala den manuellt (istället för att kvitta då debeten har statusen betald) så att den motsvarar de konton du hade på debetfakturan. Då nollas det i bokföringen. 

Ha en trevlig dag! 

/Sofia