Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rbf20211206
MEDLEM

Anläggningstillgång

Hej Har en investering på 94 750 som jag behöver hjälp med att bokföra Att det är en anläggning förstår jag men vilka konton ska jag använda
Vänligen Inga-Maj

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Troligtvis ett konto som börjar på 12XX.

 

1210 Arbetsmaskiner

1220 Inventarier och verktyg

1240 Transportmedel

1250 Datorer

 

Om du går in på Inställningar/Kontoplan och klickar i rutan "Visa inaktiva konto" samt söker på 12 får du fram alla alternativ och kan välja det som stämmer bäst för din investering. 

 

Utgår från att beloppet du nämner är exklusive moms. Ingående avdragsgill moms konteras annars med konto 2641.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej och tack för svar.  Min anläggning var en Badbrygga och jag har bokfört den på 1221. Men vad gör jag sedan?

 

//Inga-Maj

 

Hej

 
Nu ska du registrera den i ditt Anläggningsregister och börja göra avskrivningar. När du lägger in den i anläggningsregistret väljer du anläggningstyp "Inventarier och verktyg". Avskrivningstiden får du bedöma själv men 5-10 år låter rimligt.
 
Vänliga hälsningar
RoffaK

Nu har jag gjort som du sa, vad händer sedan?

Hej

 
Nu ska du registrera den i ditt Anläggningsregister och börja göra avskrivningar. När du lägger in den i anläggningsregistret väljer du anläggningstyp "Inventarier och verktyg". Avskrivningstiden får du bedöma själv men 5-10 år låter rimligt.
 
Vänliga hälsningar
RoffaK