Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Naiomi
NY MEDLEM

Anläggningstillgångar - hur bokför jag?

Hej!

Företaget har haft Bil 1 på leasing, vilken är inlagd under anläggningstillgångar. Nu har företaget bytt in den mot en annan företagsbil, Bil 2, vilken jag lagt in under anläggningstillgångar. Båda bilarna har köpts hos samma bilhandlare och båda leasas. 

Uppgifter från köpekontraktet Bil 2:

Bil 2: 339 900kr ink moms 

Inbytespris: 400 000kr (Bil 1)

Restskuld: 358 50kr

Inbytespris justerat: 400 000kr

Registreringsavgift: 796kr

Totalt kontantpris: 340 895kr

Moms: 68 179kr

Avgår inbyte netto: 41 350kr

Att betala: 28 345kr (Betalades kontant)

Uppgifter från köpekontraktet Bil 1:

Bil 1: 499 900kr ink moms

Registreringsavgift: 796kr

Totalt kontantpris: 500 895kr

Moms: 100 179kr

Kreditbelopp: 358 650kr

Att betala: 142 245kr (Betalades via företagskortet)

Hur bokför jag detta samt hur bokför jag detta i anläggningstillgångar, där bil 1 ska säljas?

Varför går det inte att lägga in moms i anläggningstillgångar?

Med vänlig hälsning

Naiomi

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle behöva veta hur anläggningstillgången för bil 1 är inlagd. Till vilket värde och hur mycket av den förhöjda avgiften som är avskriven också.

/Joachim

Hej!

Den är inlagd på 500 895kr och 33 392kr är avskrivet.

Mvh Naiomi

Hej

Det slog mig nu att ni har haft den gamla bilen och har den nya bilen på leasing. Då skall bilen inte läggas in i anläggningsregistret eftersom man i praktiken inte äger bilen. Det är enbart en eventuell första förhöjd leasingavgift som man skall lägga in som en tillgång och som skall skrivas av.

Så båda biarna skall bort från anläggningsregistret helt om det gäller leasing och inte ett kreditköp av bilen.

Tror ni behöver ta hjälp med detta av någon som kan titta i er bokföring hur dels eventuell första förhöjd leasingavgift är bokförd samt även hur bil 1 är avskriven för det låter inte helt korrekt som det är nu. Svårt att svara på detta utan att kunna se och kontrollera saker i bokföringen. 

Så mitt råd är att ni tar kontakt med en konsult/revisor för att reda ut.

/Joachim

Naiomi
NY MEDLEM

Tusen tack för ditt svar, jag följer ditt råd!

Mvh Naiomi