Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AB Konsult
UTFORSKARE

Antal verifikationer stämmer ej efter import

Hej, 

Jag startade om företaget och importerade alla verifikationer från 2023 års räkenskap. Upptäcker nu att det tillkommit två extra verifikationer, nu har jag 91 st istället för 89, detta medför att balansrapport har fått en diff på 1389 kr. Båda verikationer är leverantörskulder som redan var bokförda och fanns med i SIE-filen som importerades. Vet inte hur de extra verifikationerna tillkom. Det går inte ta bort dem, hur rätta jag till detta?

ABKonsult_0-1713543262888.png

/AB Konsult

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation lägga in en manuell justering där du vänder bort konteringen av dessa två. Du kan göra båda två i samma verifikation och hänvisa i textfältet till vilka verifikationsnummer du rättar till. 

med vända bort menar jag att du lägger in samma kontering men byter plats på debet och kredit på samtliga konton.

/Joachim

AB Konsult
UTFORSKARE

Hej Joachim, 

Efter rättning enligt förslaget ovan stämmer balans- och resultatrapport för 2023 men IB vid 2024 start blev fel.

Balansräkning - övriga fordringar:

Tillkommit en rad, konto 2650 redovisning för moms - xxx xxx kr (minuspost)

Resultaträkning - övriga skulder:

Saknas en rad, konto 2650 med exakt samma belopp som ovan. 

Tacksam för råd. 

//AB Konsult

Hej

Att det tillkommit en rad med 2650 är mest trooligt korrekt eftersom man har en skuld eller fordran för moms in i det nya året. Momsen betalas alltid i efterskott så den bör regleras genom en dragning från skattekontot i 2024.
Så hade du moms att betala in i den sista av dina momsrapporter så låter det helt korrekt att du har med dig ett negativt belopp in på 2650.

Det är enbart balansrapporten som skall ha en ingående balans. Resultatrapporten börjar man alltid om på från noll i varje nytt år.

/Joachim