Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är kontot "Ej reskontraförda kundfordringar" rätt konto att använda? - eEkonomi

Hej! Jag har bytt till Visma från annat bokföringsprogram och håller på att lägga in mina verifikat. Jag har registrerat att jag vill ha automatisk momsberäkning. Men det sker inte automatiskt ? Hur göra jag för att få det att fungera? Sedan har jag använt mig av kontot 1518 "ej reskontraförda kundfordringar" för att lägga in insättning av hyror på (mina intäkter) Blir det verkligen rätt att lägga in dessa på kundfordringar när jag bokför med kontantmetoden? Dessa fakturor är redan betalda så antar att jag först måste lägga in alla dessa hyror på 1518 för att sedan gå in på nytt och bokföra bort dessa som betalda.. Eller ska jag använda mig av ett annat konto? 
5 SVAR 5
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Hej! Om du tidigare har bokfört det här räkenskapsåret i ditt gamla program borde det ju gå att använda sig av export resp import av SIE-filer så slipper man allt manuellt arbete?
Vet ju inte vilket Visma du använder men i Visma Adm ser inställningen ut som på bilden - sen märker man upp intäktskontot som ska använda automatfördleningen. Bifogar en bild på inställningen
Lycka till och trevlig Valborg
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Glömde en sak: Enklast är ju att du är konsekvent och inte använder konto 1518 eftersom du har kontantmetoden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Camilla!

Precis som Ulf skriver, så använd inte 1518 när du har kontantmetoden 🙂
Detta då fordringar/skulder inte bokas upp för kundfakturor och leverantörsskulder.

Gällande den automatiskt momsberäkningen i eEkonomi vill jag gärna att du förklarar lite mer hur du rent tekniskt gått till väga nu när du inte får det att fungera.
Ge gärna exempel på bokföringskonton + momskoder, belop och debet och kredit.

Ha en härlig dag! 

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, tack för svar!
Jag har förstått att jag gjort fel och gått in för att ändra alla verifikationer igen. Det blev endast en faktura kvar som jag bokförde på 1518. Inte lätt att byta program i sista stund före deklaration 🙂 

Puh... 🙂