Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maggie-KÖS
MEDLEM

Årets resultat stämmer inte i balansräkningen

Hej!

 Inför vår föreningsstämma ska vi lämna ut resultaträkning och balansräkning. Enligt resultaträkningen gör vi ett minus under 2021. Det stämmer! Men i balansräkningen står samma summa redovisad som eget kapital/bundet eget kapital som ett +. Detta gör att det beräknade resultatet i resultaträkning och i balansräkning inte alls stämmer överens. Vad är det som är fel?

Vänligen Maggie

 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Ett negativt resultat genererar en kreditpost i resultaträkningen och en debetpost i balansräkning.

 

//Carina

Maggie-KÖS
MEDLEM

Ok! Tack! Men beräknat resultat i balansräkningen stämmer inte med beräknat resultat i resultaträkningen. Hur kan det vara? Ska det vara ett 0 resultat i balansräkningen?

CarinaEsp
CHAMPION

Nej, det ska vara samma i balans- som resultaträkningen. När du bokför resultatet så använder du konto 8999 i resultaträkningen och 2099 i balansräkningen, så det ska bli samma i båda.

 

Om du inte har samma i BR som RR så är det något som är fel. Kontrollera att du har rätt IB. Det ska inte finnas något beräknat resultat i den kolumnen som innehåller ingående balanser.

Hej igen! Tack för all hjälp, du förklarar bra men jag fattar inte. Är ganska ny med bokföring, så det blir kanske dumma frågor. Jag har redovisat årets resultat i 2069 mot 8999. Om jag också ska redovisa i 2099 mot 8999 så blir årets resultat dubbelt så stort. Eller ska jag ändra 2069 mot 2099? 

Hej,

 

Har du använt 2069 så är det samma som 2099. Du ska inte göra någon ändring där. Titta istället vilka konton som använts fg år och ta samma. Troligtvis är det då 2069 eftersom du använt det i år.

Maggie-KÖS
MEDLEM

TACK för all hjälp!

//Maggie