Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Arkivering av inkommande digitala fakturor

När jag får en digital räkning, t.ex en PDF för telefonräkningen.

 

Då lägger man ju in den som underlag i Visma eEkonomi, så den ligger ju där.

 

Räcker det som arkivering? Om det blir revision kan man kika i Visma om säg 3-4 år?

 

Eller måste jag även spara alla digitala kvitton på egen dator/hårddisk/USB ?

3 SVAR 3
VeronicaO
UTFORSKARE

Hej!

Räkenskapsinformation måste sparas i 7 år, räknat från det kalenderår som räkenskapsåret avslutades.

Digital information, exempelvis fakturor och kvitton, skall också sparas i 7 år.

Om du har erhållit dessa i pappersform ska de sparas i 3 år och därefter digitalt i ytterligare 4 år.

 

Om ett företag tar emot ett kvitto/faktura i både elektronisk form och i pappersform nära i tid till varandra, kan företaget välja i vilken form det skall sparas. Om företaget däremot först får ett kvitto/faktura i pappersform och fotograferar/skannar detta, säger bokföringslagen att även ursprungskvittot (papper) ska sparas i 3 år.

 

Sammanfattningsvis är det enklast att säga att alla handlingar ska sparas i 7 år 😊

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej ja men nu svarar du inte på min fråga

 

Jag ska försöka förtydliga då...

 

Tänk att jag har fått en faktura på mobilen, en PDF.

 

Att arkivera digitalt, räcker det med att man laddar upp PDF i Visma eEkonomi, så den ligger där som underlag för verifikationen?

Visma sparar väl min bokföring?

Rent juridiskt, har jag lagrat mitt digitala kvitto när jag har lagt in det i eEkonomi?

Det är upp till dig/företaget om fakturan ska lagras endast i ekonomiprogrammet, det ska räcka med andra ord.

 

Personligen tycker jag att det är bra och en trygghet i att spara en kopia på en extern hårddisk (exempelvis), just in case.