Hej!
Jag har AB och redovisar moms kvartalsvis. Sitter nu med årsavstämningen och går igenom kontoanalys för konto 2650. I slutet av 2023 har jag gjort en momsredovisning för Q4 (oktober - december), som står med som en minuspost. Om jag byter period ser jag då att momsen är betalad som den ska till skatteverket i februari 2024.
Min fråga är nu hur jag ska bokföra detta så det blir rätt. Är det OK att det i årsavstämningen står ett negativt utgående saldo på konto 2650 i slutet av året? Och att det sedan nollas i februari i nästkommande räkenskapsår?
Eller behöver jag göra något ytterligare för att detta ska bli rätt (typ någon slags periodisering)?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är helt ok och helt rätt. 2023-12-31 bokför du momsredovisningen Q4 och den visar på en momsskuld (minus) på konto 2650. Och så är läget 2023-12-31 och så ska det stå i Årsavstämningen. Nästa affärshändelse/transaktion blir då i mitten av februari då du deklarerar och betalar bort momsskulden och nollar konto 2650.
Sen rullar det på, 2024-03-31 gör du en ny momsredovisning och får ett nytt saldo på konto 2650 som står kvar tills du deklarerar/betalar i mitten av maj.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack för svar @Roffakab ! En följdfråga - gäller samma princip också för konto 2730 och 2731? Har även där minusposter i december 2023 som nollas i början av 2024.
Hej
Hej
Det stämmer men kontrollera i december månads lönekörning att beloppen stämmer med det du deklarerar i januari.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.