Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rragnar
UTFORSKARE

Årsavstämning - Moms på kommande räkenskapsår, periodisering?

Hej!

Jag har AB och redovisar moms kvartalsvis. Sitter nu med årsavstämningen och går igenom kontoanalys för konto 2650. I slutet av 2023 har jag gjort en momsredovisning för Q4 (oktober - december), som står med som en minuspost. Om jag byter period ser jag då att momsen är betalad som den ska till skatteverket i februari 2024.

Min fråga är nu hur jag ska bokföra detta så det blir rätt. Är det OK att det i årsavstämningen står ett negativt utgående saldo på konto 2650 i slutet av året? Och att det sedan nollas i februari i nästkommande räkenskapsår?
Eller behöver jag göra något ytterligare för att detta ska bli rätt (typ någon slags periodisering)?

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det är helt ok och helt rätt. 2023-12-31 bokför du momsredovisningen Q4 och den visar på en momsskuld (minus) på konto 2650. Och så är läget 2023-12-31 och så ska det stå i Årsavstämningen. Nästa affärshändelse/transaktion blir då i mitten av februari då du deklarerar och betalar bort momsskulden och nollar konto 2650.

 

Sen rullar det på, 2024-03-31 gör du en ny momsredovisning och får ett nytt saldo på konto 2650 som står kvar tills du deklarerar/betalar i mitten av maj.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

rragnar
UTFORSKARE

Tack för svar @Roffakab ! En följdfråga - gäller samma princip också för konto 2730 och 2731? Har även där minusposter i december 2023 som nollas i början av 2024.

Hej

 

Hej

 

Det stämmer men kontrollera i december månads lönekörning att beloppen stämmer med det du deklarerar i januari.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK