Hej POGU,
Om kundfakturan fortfarande ligger under Obetalda kundfakturor så finns det fortfarande en kundfordran på det beloppet och programmet tror att du ska få en inbetalning. Om du har korrigerat detta genom en manuell verifikation så har du förmodligen fått rätt saldo på konto 1510 men fakturan ligger fortfarande kvar som obetald. För att få bort fakturan från Obetalda kundfakturor så är det smidigaste att välja Åtgärder - Ångra faktura (vilket skapar en kreditfaktura på samma belopp och samma datum, som automatiskt kvittas mot ursprungsfakturan). Det går även att skapa upp en kreditfaktura manuellt genom att skapa Ny kundfaktura och bocka i kreditfaktura, för att sedan välja Åtgärder - Kvitta och välja upp debetfakturan som man vill kvitta den mot.
Om saldot på 1510 stämmer för dig i nuläget så känns det som att du skulle behöva korrigera den manuella verifikationen som du hade gjort för att få beloppet rätt, genom att spegelvända den, för att sedan ångra denna kundfakturan, vilket ska göra att du kommer tillbaka till samma saldo som du hade fått nu när du tyckte att det stämde, med enda skillnaden att du nu inte ska ha en Obetald kundfaktura som "ligger och skräpar". Du kan gå till Bokföring - Transaktionsanalys och söka på konto 1510 för att se alla verifikationer som påverkar kontot och därigenom kontrollera saldot på kontot.
Hoppas svaret var till hjälp, hör av dig om det är något annat du undrar över!
/Theodor