Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Seeveg
NY MEDLEM

Årsbokslut - reskontra

Vi är en vägsamfällighet som debiterar fastighetsägare del av förbättringslån  och ränta mm. Vi tillämpar kontantmetoden. På grund av det höga ränteläget var vi tvungna att göra en tilläggsdebitering i mitten av  december som täcker tiden fram t o m 30/4. En del fastighetsägare betalade redan under 2023 men en del först nu 2024. De fakturor som inte betalades 2023 finns ju i reskontran som obetalda fakturor. Nu får vi problem i årsavstämningen eftersom beloppet obetalda fakturor måste stämma med konto 1510 Kundfordringar. Vi vill ju inte bokföra fakturan mot redovisningskonton (serie 3900) förrän när den betalas., alltså 2024. Vad jag förstår måste jag rent tekniskt bokföra fordran på konto 1510 men vilket konto skall jag då bokföra den mot.  Vi vill ju inte belasta kontoserien 3900 förrän 2024. 

1 SVAR 1

Hej!

Gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka dig in på 2023 - Klicka på Bokför kundfordringar och lev. skulder.  Då får du det rätt i avstämningen och intäkterna hamnar tyvärr på 2023.

Du måste sedan periodisera intäkterna och boka upp det som hör till 2024 på konto 2970 i kredit mot 3900 i debet så minskar intäkten på 2023. Vänd tillbaka denna ver på 2024.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100