Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

forden
MEDLEM

Årsredovisning

Hej!
Jag håller på med årsredovisningen för mitt räkenskapsår som var mellan 230523-240531. Jag har tre frågor för att dubbelkolla att jag tänkt rätt.

- Jag har momsredovisning kvartalsvis, senast var mellan jan-mars 2024. Det finns därför en skuld för den momsen jag fått in efter det. Skulden är under kortfristiga skulder 2611. I Visma står det i guiden att alla momsperioder ska redovisas i årsbokslutet. Men ska jag inte ha kvar detta som skuld till nästa räkenskapsår och sedan momsredovisa som vanligt? Samma sak gäller för personalskatt och arbetsgivaravgiften som också står som kortfristig skuld då Skatteverket drar pengarna efter att räkenskapsåret tagit slut. 

- Jag har även ett pågående arbete. Jag undrar om den arbetade tiden i maj ska tas upp i årsredovisningen? Jag fakturerade för arbetad tid i maj den 1a januari. Jag arbetar som konsult och fakturerar de timmar jag arbetat varje månad.

Supertacksam för hjälp!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att du skall ha kvar skulder för moms, Personalskatt och arbetsgivaravgift i bokslutet.

Upparbetad tid under året skall du mycket riktigt ta med i bokslutet.

Du gör en manuell kontering på följande sätt på sista datumet i räkenskapsåret som avslutas. Du redovisar inte någon moms på denna intäkt.

1790 Debet
3081 kredit

I det nya året på första dagen i detta så vänder du sedan på denna kontering

1790 Kredit
3081 Debet

Sedan bokför du inbetalningen av fakturan precis som vanligt när den kommer.

/Joachim