Hej,
Har ett problem som ny kassör i en samfällighet där jag gjorde en banköverföring till en av medlemmarna för inköp av mat till vår gemensamma städdag. Dock så bifogades fel kvitto till mig då detta var det preliminära kvittot som ficks vid beställningen av maten. Det riktiga kvittot senare var på ett lägre belopp och skillnaden sattes senare in på vårt konto och nu har jag problemet med hur jag ska bokföra denna återbetalning.
Hej
För att kunna svara på hur du skall bokföra återbetalningen behöver jag få veta hur utlägget är bokfört. Dvs vilka konton och belopp ni använt i debet och kredit. Behöver även veta vad det återbetalda beloppet är.
Återkom med informationen ovan så skall jag lösa en kontering på hur ni skall hantera detta.
/Joachim
Hej och stort tack för ditt hjälp.
Min ursprungliga bokföring för denna händelse har jag korrigerat då jag använde fel kontoplan för momsen.
De konton som jag ska använda är:
1930 FöretagskontoKredit 1520,68
4010 Omkostnad Debit 1371,99 Av denna summa är 132,88 en reservationsavgift för plockningen och på denna summa dras ingen moms. Osäker om jag kan bokföra den här då?
2621 Ingående moms 12% Debit 148.69
Återbetalingen som gjordes var på 125,38
//Tomas
Hej
Det ser ut som du valt att använda fel konto för moms. Som jag förstår det hela så har det skett ett inköp och då skall du alltid använda konto 2641 oavsett om det avser 25, 12 eller 6% moms. Så du behöver korrigera den konteringen på nytt och byta ut 2621 till 2641.
2621 används enbart när man säljer varor eller tjänster med 12% moms.
Återbetalningen bokör du sedan mot konto 4010 och 2641 så du reducerar ksotnaden och den ingående momsen ni haft med det återbetalda beloppet.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.