Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avbetalningskontrakt

Hej 

Hur bokför jag ett avbetalningskontrakt på en lastbil. Jag har ett ursprungsvärde på 507000 och sedan har det amorterats 173 998 så kvarvarande skuld är 333002. Men hur får jag det rätt i bokföringen, enl K2 regler får man inte bokföra 507000 som en tillgång och motsvarande som en skuld, men gör jag inte det så får jag inte rätt på skulden för då blir den ju amorteringen och då blir det ju en fordran? 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Du blandar nog ihop leasing och avbetalning när du nämner att du inte får lägga tillgången som en anläggningstillgång enligt K2.

Vid ett avbetalningskontrakt så köper man tillgången och får då en skuld som man betalar på. Då bokar man upp en tillgång och en skuld.

Vid finansiell leasing så får man inte boka upp en tillgång enligt K2.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja precis, det gör jag nog. Ja, då blir det ju rätt, men var lägger jag den då som en tillgång, på ett 12XX konto. I balansräkningen sedan så gör jag ju inte avskrivningar eller hur?

Självklart ska du göra avskrivningar, det är ju en tillgång precis som om du hade betalat den mot faktura.

 

Var du lägger den är lite beroende på hur pass uppdelat du har i balansräkningen, men fordon ligger normalt på 1240 med avskrivning på 1249. Kostnaden för avskrivningen på 7834.

 

Avskrivningen hänger sedan på hur du hanterar K2. Använder du förenklingsregeln så är det 5 år som gäller, men om du inte använder förenklingsregeln så ska du titta på verklig ekonomisk livslängd, då kan avskrivningen bli allt från 5-10 år. Med tanke på priset så verkar det vara en begagnad lastbil så då kanske 5 år är rimligt.