Hej,
Jag har en enskild firma och är konsult åt ett företag på en annan ort. Periodvis, ca 2 veckor i taget, jobbar jag där på plats. När jag är på plats anser jag att det är en tjänsteresa då jag då övernattar på orten iom att det är 7h med bil hemifrån. Enligt vårt kontrakt ska de stå för mina kostnader för kost och boende.
Jag har tänkt att jag istället för traktamente kan fakturera de direkta matkostnaderna jag haft då jag lagar den mesta maten själv och jag ibland får lunch och frukost betald. Men när jag nu googlat en massa så blir jag osäker på om det är lagligt att göra det? Jag har tänkt att så länge matkostnaderna inte överstiger schablonbeloppet på 290 kr/ dag så är det lagligt och skattefritt, men när jag googlat runt en massa så blir jag osäker. Hittar inget bra exempel på detta vid enskild firma.
Så jag undrar om ni har möjlighet att hjälpa mig att svara på om det är lagligt att jag drar av de direkta matkostnaderna jag har under tjänsteresan istället för att ta ut traktamente?
Tack för hjälpen på förhand!
Mvh
Sofia
Löst! Gå till lösning.
Hej
Matkostnader är inte avdragsgilla generellt sätt så jag skulle säga att det är bättre om du fakturerar din kund för traktamente istället.
Boende får du dra av i sin helhet.
/Joachim
Hej Joachim,
Okej, tack för att du kunde klargöra detta för mig.
Tack för ett bra forum!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.