Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Avdrag för kostnad för parkeringsplats i enskild firma

Hej jag driver en enskild firma. Jag har en parkeringsplats som jag betalar för privat. Jag äger ingen bil, men jag använder parkeringsplatsen ofta när jag hyr bil och när jag använder en av mina uppdragsgivares bilar. Är det okej att dra av kostnaden i min enskilda firma, trots att jag inte äger en bil.

Tacksam för svar.

Thomas

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket angående detta och om det är något du kan ta upp som kostnad i företaget samt om det skulle innebära förmånsbeskattning i sådana fall. Här på Skatteverkets avdragslexikon så ser du att man kan dra av kostnader för parkeringsavgifter vid resor i tjänsten. Detta gäller även när man hyr bil, så det bör betyda att du kan åtminstone få ta kostnaden som relaterar till hyrbilen och resten blir en privat kostnad.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej och tack för svar.

Jag har kontaktat skatteverket och dom svarade att det är OK att ta upp kostnaden i företaget, eftersom jag bara använder parkeringsplatsen till hyrbilar och andra fordon som jag använder i företaget.

Nu uppkommer emellertid fler frågor.

1) Parkeringsplatsen är utomhus, men skall det bokföras som lokalkostnad eller personbilskostnad och i så fall på vilket konto?

2) Jag fick min F-skatt 28/3-22 och jag betalade parkeringen den 31/3-22. Ska jag bokföra som ett kvitto eftersom jag betalat med egna pengar eller som en leverantörsfaktura i så fall hur hanterar jag det retroaktivt?

3) Jag betalar moms varje kvartal, vilket innebär att jag måste göra en rättelse på skatteverket eftersom jag betalat moms i augusti, men hur gör gör jag för att få fram rätt momsbelopp i Visma

 

Tacksam för svar

//Thomas

Hej igen!

 

Okej vad bra att det var ok. Parkeringskostnader brukar man normalt sätt bokföra antingen som 5690 övrig personbilskostnad alternativt mot ett 58XX konto. När du fick din F-skatt spelar mindre roll, men om du betalade med egna pengar så skall du hantera detta som ett eget utlägg ja och inte som en leverantörsfaktura. Hur du bokför inköp med egna pengar kan du läsa om här.

 

Hur du rättar momsrapporten när du bokfört dina egna utlägg i rätt period kan du läsa om här

 

Ha det fint!

Josefine