Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HåkanE
MEDLEM

Avskrivning/Nedskrivning byggnad

För 15 år sedan togs ett lån på 200.000kr för att bekosta en renovering i vår idrottsföreningen och konto 1110 krediterades med 200.000kr. Idag visar kontot fortfarande 200.000kr. Kan jag boka bort det helt och hållet eller hur kan jag göra?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det borde dels inte bokförts på konto 1110 utan ett skuldkonto 2350 till exempel.

Sedan borde denna skuld ha minskats när ni amrterade på lånet. Så fråganär hur ni har bokfört amorteringarna av lånet?

/Joachim

Hej

Jo, det så skulle det nog ha gjorts. Jag är helt ny i klubben och vad som för 15-20 år sedan vet jag inte. Men gavs ett lån som bokfördes på skuldkonto men också på 1110. Vet minsann inte hur tankarna gick. Någon amortering har inte gjorts, Det var ett lån utan motprestation, mer som en gåva tycker jag. Lånet har av långivare percipierats och kan bokas bort till egen kapital. Men vad ska jag göra med konto 1110?

/Håkan

Hej

Om lånet har avskrivits dvs skänkts till föreningen så skall du bokföra om summan på 1110 till eget kapital. Konteringen bör se upp på följande sätt.

Joachim