2016-04-27
17:05
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-04-27
17:05
Avskrivning ekonomibyggnad - eEkonomi
Jag har en ekonomibyggnad på min skogsfastighet. Den kan skrivas av med 4% om året. Hur hanterar jag detta i min enskilda firma, i eEkonomi? Dvs hur får jag med avskrivningen i deklarationen som programmet gör?
Svara
3 SVAR 3

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-04-28
14:32
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-04-28
14:32
Hej!
Inventariemodulen i eEkonomi kan man inte styra avskrivningarna på, d v s att vill du skriva av exakt 4% per år, hanterar inte programmet det.
I detta läget får du därmed manuellt kontera detta direkt i din bokföring under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
En årsavskrivning görs vanligtvis den sista dagen på räkenskapsåret, detta görs som ovan sagt, via en manuell verifikation.
/Hanna
Inventariemodulen i eEkonomi kan man inte styra avskrivningarna på, d v s att vill du skriva av exakt 4% per år, hanterar inte programmet det.
I detta läget får du därmed manuellt kontera detta direkt i din bokföring under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
En årsavskrivning görs vanligtvis den sista dagen på räkenskapsåret, detta görs som ovan sagt, via en manuell verifikation.
/Hanna
2016-04-28
19:25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-04-28
19:25
OK, jag måste alltså göra detta som en manuell kontering. Ska detta ske på följande sätt?
Ekonomibyggnaderna finns på konto 1110.
4% skrivs av på dessa byggnader genom verifikation med
- kredit 1119 ack avskrivn av byggnader
- debit 7820 avskrivn byggnader
Tacksam om du kan bekräfta att detta är rätt tänkt!
Ekonomibyggnaderna finns på konto 1110.
4% skrivs av på dessa byggnader genom verifikation med
- kredit 1119 ack avskrivn av byggnader
- debit 7820 avskrivn byggnader
Tacksam om du kan bekräfta att detta är rätt tänkt!

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-04-29
14:48
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-04-29
14:48
Hejsan!
Din kontering ser korrekt ut när det gäller bokföringsdelen.
När det gäller avskrivning på byggnader i näringsverksamhet ger SKV årligen ut rekommendationer angående vilken avskrivningsprocent som ska tillämpas.
Hyreshus får t.ex. årligen skrivas av med f.n. 2 - 5 % av anskaffningsvärdet beroende på verksamhetstyp, ekonomibyggnad med 4-5 %, industribyggnad med 2-5 %.
Årlig avskrivning på markanläggningar, t.ex. parkeringsplatser, får göras med f.n. 5 % av anskaffningsvärdet.
Mark och obebyggd tomtmark får inte skrivas av alls skattemässigt.
Mer exakt information om aktuella avskrivningsprocentsatser kan hämtas på SKVs webbplats www.skatteverket.se.
Tack för din fråga!
/Carl
Din kontering ser korrekt ut när det gäller bokföringsdelen.
När det gäller avskrivning på byggnader i näringsverksamhet ger SKV årligen ut rekommendationer angående vilken avskrivningsprocent som ska tillämpas.
Hyreshus får t.ex. årligen skrivas av med f.n. 2 - 5 % av anskaffningsvärdet beroende på verksamhetstyp, ekonomibyggnad med 4-5 %, industribyggnad med 2-5 %.
Årlig avskrivning på markanläggningar, t.ex. parkeringsplatser, får göras med f.n. 5 % av anskaffningsvärdet.
Mark och obebyggd tomtmark får inte skrivas av alls skattemässigt.
Mer exakt information om aktuella avskrivningsprocentsatser kan hämtas på SKVs webbplats www.skatteverket.se.
Tack för din fråga!
/Carl