Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fille_3
MEDLEM

Avskrivning ekonomibyggnad - eEkonomi

Jag har en ekonomibyggnad på min skogsfastighet. Den kan skrivas av med 4% om året. Hur hanterar jag detta i min enskilda firma, i eEkonomi? Dvs hur får jag med avskrivningen i deklarationen som programmet gör?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Inventariemodulen i eEkonomi kan man inte styra avskrivningarna på, d v s att vill du skriva av exakt 4% per år, hanterar inte programmet det. 

I detta läget får du därmed manuellt kontera detta direkt i din bokföring under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation

En årsavskrivning görs vanligtvis den sista dagen på räkenskapsåret, detta görs som ovan sagt, via en manuell verifikation. 

/Hanna 
Fille_3
MEDLEM

OK, jag måste alltså göra detta som en manuell kontering. Ska detta ske på följande sätt?

Ekonomibyggnaderna finns på konto 1110.

4% skrivs av på dessa byggnader genom verifikation med
- kredit 1119 ack avskrivn av byggnader
- debit 7820 avskrivn byggnader

Tacksam om du kan bekräfta att detta är rätt tänkt!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Din kontering ser korrekt ut när det gäller bokföringsdelen.

När det gäller avskrivning på byggnader i näringsverksamhet ger SKV årligen ut rekommendationer angående vilken avskrivningsprocent som ska tillämpas.
Hyreshus får t.ex. årligen skrivas av med f.n. 2 - 5 % av anskaffningsvärdet beroende på verksamhetstyp, ekonomibyggnad med 4-5 %, industribyggnad med 2-5 %.
Årlig avskrivning på markanläggningar, t.ex. parkeringsplatser, får göras med f.n. 5 % av anskaffningsvärdet.
Mark och obebyggd tomtmark får inte skrivas av alls skattemässigt.
Mer exakt information om aktuella avskrivningsprocentsatser kan hämtas på SKVs webbplats www.skatteverket.se.

Tack för din fråga!

/Carl