Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MattiasJ
MEDLEM

Avskrivning / resultat

Hej. 

Ska försöka formulera min fråga så kort som möjligt, kan dock bli lite utdraget. 

Jag driver en enskild firma, jordbruk. Jag planerar att köpa en jordbrukstraktor för 600.000kr exklusive moms. 

Jag tänker betala momsen samt en handpenning på 200.000kr i år. Sedan ta resterande belopp på avbetalning via bank. 

Nu till frågan. Jag har tänkt mig en rak avskrivning på 5 år. När jag ska räkna på företagets vinst eller förlust i slutet av året räknar jag bort 120.000kr (avskrivning traktor), räknar jag också bort utgifterna för amortering och ränta kopplat till köpet av traktorn? 

Tack på förhand. 

5 SVAR 5
Göran A
UTFORSKARE

Amortering är inte avdragsgill så den ska du inte räkna in i resultatet - räntan OK 

MattiasJ
MEDLEM

Ok tack. Men hur ser man på handpenningen, är den avdragsgill? 

Handpenningen är ju också en form av amortering så inte avdragsgillt 

Du kan ju inte få avdrag för mer än vad du betalt dvs 600.000 kr (avskrivning )Har du sedan lånat till inköpet blir räntan på lånet avdragsgill som räntan på ex.vis vanliga banklån 

MattiasJ
MEDLEM

Ok. Ursäkta min okunnighet men kan man inte se det som följande:

inköpspris: 600.000kr

kontantinsats: 200.000kr (kostnad)

lån: 400.000kr

 

avskrivning 5 år på 80.000kr/år. 400.000kr? 

Jag har haft inkomster på 200.000kr detta år och skulle vilja undvika vinst. 

Nej

Du kan skriva av 30 % första året dvs 180.000 kr - gör sedan avsättning till expansionsfond med 20.000 kr så får du +~0 i resultat. Nästa år skriver du av 30 % på 420.000 kr dvs 126.000 kr (kostnad)  och plockar tillbaka avsättningen expansionsfond  20.000 kr (intäkt) om du vill annars kan du plocka tillbaka den senare beroende på resultat