Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

maria-1
MEDLEM

Avsluta handelsbolag

Min sambo o jag har haft ett handelsbolag ihop sedan 2008. Nu avled han hastigt i juli, så jag har fått starta en enskild firma istället och har tagit över hans del av företaget.

Nu ska det avslutas då allt är betalt, men jag undrar hur jag ska bokföra mitt övertagande av varulager och inventarier?

Det blir ju ingen moms då det går över i ett annat företag, men ska det redovisas som momsfri försäljning eller bara som eget uttag? Och om det blir på eget uttag, blir det bara på mig då eller ska det delas på båda när jag har ärvt hans del?

Blev alldeles yr när jag har försökt googla efter svar, så jag hoppas någon här kan svaret.

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skulle vilja börja med att be dig kontakta skatteverket och hör efter med dem om hur det skall hanteras. Detta för att du i princip säljer lagervaror och inventarier till dig själv som privatperson. Då skall uttag beräknas på marknadsvärdet och skillnaden mellan inköpspris och marknadsvärdet skall då momsbeläggas. Kan dräremot finnas undantag när det inte är rena uttag utan en överlåtelse till ett annat företag som blivit påtvingat.

Därför vill jag att du får ett besked från skatteverket vad som gäller innan vi svarar på detta.

Önskar dig en riktigt god jul
Joachim