Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

J Joffer
MEDLEM

Avstämning 2650 i bokslutet

Hej! Vi övergick till eEkonomi för ett år sedan och jag ska nu göra mitt första bokslut i programmet. Vårt IB för konto 2650 har aldrig blivit bortbokat. Det motsvarade momsfordran för juli-augusti och borde ha blivit bortbokat när momsen för juli-september betalades in. I det förra programmet arbetade vi lite annorlunda och jag vet inte hur jag ska tömma kontot. Jag kan ju inte boka mot 1630. Kan jag boka det mot 1650? Det är ju egentligen som en kvittning då skulden ju är betalad till Skatteverket. Den ligger bara kvar och skvalpar i bokföringen. Tips?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Huruvida du kan boka bort det mot 1650 eller inte beror på hur du bokförde inbetalningen till Skatteverket. Om du har ett aktiebolag så bokför man skattekonto händelser på två steg, första steget blir när man får tillbaka pengar från skattekontot som blir 1930 debet och 1630 kredit. När sedan själva beslutet syns på skattekontot så bokför man 1630 debet och 2650 kredit. Så om du har kvar ett saldo från ingående balans som inte skall finnas på 2650 så rekommenderar jag dig att dubbelkolla hur du hanterade själva beslutet på skattekontot gällande den momsfordran. Om det är så att du bokförde det mot 1650 istället för 2650 så rekommenderar jag dig att korrigera den verifikationen om perioden fortfarande är öppen, alternativt gör en omföringsverifikation där du minskar saldot på 2650 och flyttar det mot 1650. Du pratar om både skuld och fordran, så det kan också vara bra att ta ut en kontoanalys på konto 2650 för att se vad som är bokfört under året och på så sätt få fram varför det kontot inte stämmer. 

 

I eEkonomi så bokförs både momsskuld och momsfordran mot 2650 och 1650 används aldrig när man gör momsrapporten i programmet, så det kan vara bra att tänka på till framtiden. Det går självklart utmärkt att i bokslutet flytta eventuell momsfordran från 2650 till konto 1650 om man vill det.

 

Lycka till, ha det fint!

Josefine