Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avveckla enskild firma

Jag ska avsluta min firma och har sökt som en galning efter enkla beskrivningar om exakt vad jag ska göra. Jag har noll fallenhet för det här så jag fattar inget av bara farten som det verkar som att alla andra gör. I vilket fall som helst så har jag efter mycket om och men sålt av alla tillgångar och jag har satt ett datum för när jag avregistreras för F-skatt, moms och som företag. Jag hittar ytterst lite som handlar om vilka faktiska konteringar jag behöver göra. Jag var inne på Verksamt och hittade denna text:"Om du har kvar tillgångar och skulder när ditt företag upphör ska du bokföra dessa mot företagets eget kapitalkonto. Det innebär att du personligen tar över tillgångarna eller skulderna och är därmed de sista affärshändelserna i ditt företag innan bokslutet" Jag kommer att ha små tillgångar i form av pengar på företagskontot. Vad är företagets eget kapitalkonto? Alltså vad är det för konto jag ska kontera mot 1930? Kan jag avse alla pengarna som uttagna iom den konteringen eller är det något mer jag behöver göra? Utöver konteringarna för sista momsredovisningen och bokslutet, är det något mer jag behöver kontera? Åter, jag förstår verkligen inget som självklart utan den som vet och förbarmar sig får gärna förklara utförligt. Finns det någon slutkontering man behöver göra?

3 SVAR 3

Om du har tillgångar kvar när firma avregistreras så blir det så att du "köper" dom. Dom skall momsas och tas upp till marknadsvärde. Vilket då kan vara lite knivigt. Dom få gånger jag varit med om att lägga ner en enskild firma så har vi sett till att alla tillgångar sålts extern. För om man säljer t.ex. inventarier, restlager till någon annan än sig själv och/eller anhörig så får man ju sälja hur billigt man vill. När sedan allt är tomt och man skall bokföra till avslutsdatumet så blir det liksom ett bokslut där. Då brukar vi boka upp ev. leverantörsskulder och, om det skulle finnas, kundfordringar m.m så att man har en komplett balans med resultat och allting. Sedan nollar vi det mot egen insättning/uttag beroende på nettot. För man tar ju liksom över betalningsansvaret för skulderna och man får ju eventuella inbetalningar och företagskontot blir liksom privat så balansräkning blir då helt noll...  Så nolla allt mot t.ex 2013 så att det bara finns saldon i eget kapital men där även den summan blir noll.. Då bör allt stämma... Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gud jag vill bara gråta för jag förstår inte vad du säger. Jag har inga tillgångar som jag skrev. Jag har redan sålt av allt. Jag har heller inga skulder. Jag förstår inte vad nolla allt mot 2013 betyder? Det är rena grekiskan för mig. Vad ska jag sätta på debet och kredit från vilket konto då? Pratar du rent hypotetiskt utifrån om jag skulle ha tillgångar eller skulder som jag inte har? Jag har ju som sagt inga tillgångar eller skulder förutom ett par slantar på 1930. Hur menar du att man gör för att summan blir noll till slut? Kan du förklara vad jag sätter på debet och kredit för som sagt jag kan inte räkna ut sånna här saker själv.

Ok. Om du då som enda post i balansräkningen förutom eget kapital har låt säga 300 kr på banken så krediterar du det kontot med 300 kr och debiterar konto 2013. Då bör allt bli noll.  Lycka till och God Jul!