Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SofieHedberg
MEDLEM

Avvecklad enskild firma bokslut

Avvecklad enskild firma bokslut

 

 

Hej!

 

Jag la ner min verksamhet i juni 2022 och undrar nu hur jag ska tänka vid bokslut.

 

Jag har förstått att balansräkningen ska vara nollad och att tillgångar och skulder ska vara bokförda mot eget kapital. Det har dock skett en transaktion i januari i år på en bankkostnad, som också är bokförd… Hur blir det då? Hur påverkar den allt?

 

Mvh Sofie

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Egentligen så är verksamheten inte avvecklad så länge det fortfarande finns affärshändelser dvs man kan bli skyldig att deklarera även för detta året då det har hänt saker i företaget. Om det bara är en bankkostnad så bör det säkert inte vara några problem utan det borde kunna bli en privat kostnad alternativ tas med manuellt i 2022s deklaration men det bör du kontrollera med Skatteverket.

 

Det står nämligen följande under "deklarera din inkomst" på Skatteverkets vägledning kring avslut enskild firma:

 

"Du ska lämna en NE-bilaga för det sista året som du bedrev näringsverksamhet. Det innebär att om du sålde eller köpte varor eller tjänster i ditt företag under en enda dag under till exempel 2022, ska du lämna en NE-bilaga tillsammans med deklarationen 2023.

Om du har avslutat din verksamhet före 2022 kan det vara så att du behöver göra en sista avstämning av egenavgifter i deklarationen 2023."

 

Så i värsta fall så kan du vara skyldig att även deklarera för 2023, men om det inte skett några andra transaktioner än bankkostnaden så kan du säkert ta med den i 2022s deklaration så länge du kontrollerar detta med Skatteverket.

Ha det fint.

Josefine

SofieHedberg
MEDLEM

Hej Josefine! Tack snälla för ditt svar! Jag ska ta upp detta med Skatteverket och höra vad dom säger 🙂 

Ha en fortsatt fin dag. /Sofie