Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Brobyggarn
MEDLEM

Avvikelse i balansräkningen från 2022

Hej,

 

Sitter med bokslutet i Eekonomi. Har ett AB.

När jag gör bokslutet för 2023 så säger programmet att balansräkningen inte balanserar, vilket den inte gör. Kortfristiga skulder är 146 SEK mer än tillgångssidan.


2022-12-31 har jag en bokning av en Vismafaktura på 183 SEK ink moms. Denna betalas sedan 2023-02-02, samma dag som jag gör mitt bokslut för 2022. 

 

När jag öppnar en balansrapport för 2022 nu, så har jag en avvikelse på 146 SEK i Kortfristiga skulder / Leverantörsskulder. På raden för 2440 Leverantörsskulder står det -183 SEK (För periodens slut, 2022-12-31). 146 SEK + moms är ju 183 SEK. 

 

Bokslutet för 2022 är naturligtvis klart och inlämnat sedan ett år tillbaka och då lär balansräkningen varit i balans.

 

Nu för 2023 följer denna diff på 146 SEK med mig in i nuvarande bokslut. Jag har alltså 146 SEK för mycket under Kortfristiga skulder. Men problemet kommer från 2022. 

 

Är det någon som kan ge ett tips på hur jag kan ta det vidare, ett alternativ för att få klart bokslutet är ju att redigera 183 siffran i balansrapporten och skriva 37 SEK istället, då balanserar den. Men då drar jag bara med mig problemet in i framtiden.

 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt, någon som känner igen situationen?

5 SVAR 5
Brobyggarn
MEDLEM

Glömde att säga att när jag tittar i min Årsredovisning för 2022. Då står det 0 i Leverantörsskulder, där det nu står 183 när jag tar fram en balansrapport för samma år. Jag tänker typ att dessa 183 motsvarar då 146 (vilket är diffen) + moms. Bokslutet är skapat samma dag, 2023-02-02 som betalningen av fakturan på 183 SEK gjorde. Men jag antar att det inte ska spela någon roll. Det konstiga är väl att Leverantörsskulder står i 0 i bokslutet men när jag nu tar fram en balansrapport så står det 183 och att balansen diffar på 146...

Brobyggarn
MEDLEM

Diffen mellan Summa kortfristiga skulder för 2022 bokslut samt balansrapport i dag för samma period är 146 SEK...det är den enda skillnaden. När jag tittar på konto 2440 så stämmer det, utgången 2022-12-31 är 183. 

 

Jag är väl mest ute efter att lösa problemet på nått sätt, sen att man förstår vad felet var är ju rätt gött det med:)

Brobyggarn
MEDLEM

När jag öppnar bokslutet för 2022 i vismaE och kollar på "Balanskonton" så är allt utgående i balans. Det finns ingen 183 SEK på 2440. Men det gör det när jag öppnar en balansrapport rakt i vismaE. Det måste vara det som är skillnaden men hur kan det blir så? VismaE ska väl ta hand om detta vid årsskiftet?

 

Hej

Detta är i princip omöjligt att svara på utan att faktiskt titta i ditt system. Så jag skulle föreslå att du börjar med att ringa in till vår telefonsupport så någon får skärmdela med dig för att kunna se hur det faktiskt ser ut i själva systemet.

0470-70 62 00

/Joachim

Brobyggarn
MEDLEM

Hej, jag ringde er support då flera andra trådar med likande problem hade just rekommendationen att ringa supporten, för att obalans verkade konstigt. Men det blev blankt nej, inget att diskutera, "vänd dig till forumet", inte i närheten av någon skärmdelning...Jag köpte tjänsten istället, löste problemet själv.