Hej!
Jag har åkermark som en revisor till mig skrev in som anläggningstillgång i min bokföring för ett antal år sedan. Jag har enskild firma med skog och lite åker. Har sålt en del av åkrarna. När jag pratade med skatteverket så menade dem på att den mark jag såld är min privata och inte firmans och ska deklareras på en egen blankett.
Men hur gör jag detta i bokföringen så att det blir rätt? OM jag förstått det rätt så ska det alltså inte ligga som en vinst i företaget, ingen försäljning med andra ord? Men värdeminskningen, dvs tillgången behöver minska?
Skatteverket har rätt - du skall deklarera försäljningen som en delavyttring på blankett K7 och skall alltså inte in på NE-blanketten. Så stor del av anskaffningsvärdet som du använder som anskaffningsvärde på blankett K7 bokar du lättast bort från bokföringen mot eget kapital
Tack för svar. Jag har fått marken via arv så jag har egentligen inte haft någon utgift i form av köp när jag tog över fastigheten. Om jag tänker rätt så blir anskaffningsvärdet på blankett K7 0kr, medan det i bokföringen har ett uppskattat anskaffningsvärde via revisorn. Det blir då inte samma värde i bokföringen som på K7, eller tänker jag fel?
Om du har fått i arv finns troligen mycket litet anskaffningsvärde totalt - om inte förra ägare hade ett högt anskaffningsvärde. Enklast är du att du anger 0 kr i anskaffningsvärde på K7 och då behöver du inte ändra något i bokföringen eftersom du inte förbrukat någon ingångsvärde
Jaha! Stort tack för svar. Då är det alltså ingen värdeminskning på marken som behöver bokföras?
Nej inte om du använder 0 kr på K7
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.