Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mixtri
MEDLEM

Avyttring av andel av Handelsbolag

Hallå,
Min svenska är inte så bra, förlåt på förhand!

Min affärspartner bestämde sig för att sälja sin del (andel) av HB till mig och min syster, och han kommer att lämna företaget helt. Innan denna transaktion skedde hade jag 50 % av företaget och min affärspartner de andra 50 %. Efter att avtalet undertecknades äger jag 90% av företaget och min syster 10%.

När jag läste på Skatteverket och andra bloggar förstod jag följande:
1) Min nuvarande affärspartner kommer att göra en K15A-deklaration för 2023. Jag beräknade JAU fram till hans exitdatum och vi kom överens om priset på hans andel.
2) Min nuvarande affärspartner kommer inte att göra någon N3A-deklaration nästa år – är detta korrekt uppfattning? - eftersom de nya ägarna kommer att göra det.

Skatteverket sa till mig att försäljning eller köp av aktier ska återspeglas i fälten 68-69 och-eller vid fält 6 och 7 (N3A).

Kan du snälla ge mig råd om hur jag ska återspegla köpet av aktier i visma eEkonomi-systemet? Vilka konton ska användas för att fördela köp av aktier? Eller bör det göras manuellt på N3A?

Vänliga hälsningar,
/ Michail

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om frågan gäller ett Handelsbolag som jag tokade det så har man inte något aktieinnehav alls så den frågan är egentligen inte något som du behöver tänka på. Det enda som eventuellt skall fördelas är det egna kapitalet mellan dig och din syster.

Gällande vem som skall lämna in vilka blanketter nästa år så rekommenderar jag att kontakta skatteverket för helt korrekt svar. De kan svara på exakt vad som gäller för ert företag bättre då de har all nödvändig information hos sig. 

Ha en fortsatt fin dag.

mixtri
MEDLEM

Hej @Joachim E ,

Tack för svaret.

Jag undrade om pengarna som vi kommer att betala för att köpa aktierna borde bokföras i Visma eEkonomi på något sätt, under en specifik kod, som vi gör för allt som har med företaget att göra.

Vänliga hälsningar,
Michail

Hej

Skulle för säkerhets skull be dig konakta en konsult för att få detta helt korrekt skattemässigt. Mest troligt skall inköpet bokföras mellan din och din systers konto för eget kapital.

ha en fin helg.
Joachim